Volkswagen Polo TDI

Här kommer en miljöbil som verkligen gör skäl för namnet! VW Polo med 3-cylindrig dieselmotor och partikelfilter ger både statliga och kommunala bidrag, men framför allt mindre bidrag till den globala uppvärmningen. Dessutom behöver man nästan aldrig tanka.

Foto: Rolf Gildenlöw

Motor2007-05-30 00:01
Till skillnad från etanolbilarna, som allt för ofta körs på vanlig bensin, går det inte att fuska med Volkswagens lilla dieselbil, Polo TDI. Den är alltid snål på bränsle. Och är det ett pålitligt transportmedel med hygglig komfort du behöver, så uppfyller den här bilen de kraven med god marginal. Det är till och med en anständig långfärdsbil - åtminstone för två personer med lagom mycket bagage.

Men visst är det en liten bil och alltså inget för en familj med flera barn och utrymmeskrävande fritidsintressen. Och självklart vinner man inga race vid trafikljusen. Men den lilla motorn arbetar förvånansvärt tyst och villigt på landsväg och det är inga som helst problem att hänga med i trafikrytmen. Betänk också att det sker till priset av 0,45 liter milen. Man kör nästa 100 mil på en full tank. Gör om det med en etanolbil!

För drygt 35 år sedan, när jag tog körkort, hette Sveriges mest sålda bil Volvo Amazon. Den hade en B20-motor på 82 hk och drog 1,2 liter milen. I dag har den svenska folkbilen Volvo V70 mer än dubbelt så många hästkrafter. Trots det drar den något mindre, strax under litern, men tänk om motorteknikerna satsat på lägre förbrukning i stället för högre prestanda.
VW Polo TDI med trecylindrig dieselmotor har 80 hk och drar 0,45 liter milen. Och medan Amazon-motorn gav 160 Nm vid 2 300 varv ger Polo-motorn 195 Nm redan vid 1 800 varv/min. Det är alltså betydligt mer drag i den lilla dieseln än i den gamla B20-maskinen. Hur mycket koldioxid och annat skit som dåtidens svenska stolthet släppte ut är jag lyckligt ovetande om men "vår" VW Polo klarar precis gränsen för att klassas som miljöbil - 120 gram CO2 per kilometer.
Det betyder att den inte bara får partikelfilterrabatt på 6 000 kronor utan också miljöbilsbidrag på 10 000 kronor. Men fortfarande straffbeskattas dieselbilar i form av dubbelt så hög fordonsskatt.

Nu är det inte bara motorn utan också däcken som bidrar till att göra VW Polo TDI till en miljöbil. Den är nämligen utrustad med speciella lättrullande däck, som dessvärre blir rätt bullriga på grov asfalt. Här finns enda möjligheten att fuska. Den som byter till en annan typ av däck när de här är utslitna får en tystare men också något mindre miljövänlig bil.
Dieselbilarna är på väg mot sitt verkliga genombrott också i Sverige och det betyder att andrahandsvärdet på Polo TDI troligtvis blir högt. Enda skälet till att dröja med köpet är möjligen att en helt ny och rymligare VW Polo är på väg. Kolla nya Skoda Fabia så vet du vad som väntar.
FAKTA
Volkswagen Polo TDI
Motor: 3-cylindrig tvärställd dieselmotor med direktinsprutning, 1 422 cc, enkel överliggande kamaxel, två ventiler per cylinder, turbo. Effekt 80 hk (59 kW) vid 4 000 varv/min, vridmoment 195 Nm vid 1 800 varv/min.
Chassi: Framhjulsdriven, framvagn med fjäderben, torsionsaxel bak med triangellänkar och skruvfjädrar, kuggstångsstyrning med elservo, skivbromsar fram och bak. ABS. Antisladd.
Mått och vikter: Längd 392, bredd 165, höjd 147, axelavstånd 247 cm. Tjänstevikt 1 114 kg. Maxlast 535 kg. Bagage 270-1 030 liter. Släpvagnsvikt 1 000 kg.

Konkurrenter i klassen:
Citroën C3 HDi, Kia Picanto CRDi, Mini D, Opel Corsa CDTI


Pris: 159 900 kronor
Bränsleförbrukning: 4,5 l/100 km
Utsläpp CO2: 120 gram per kilometer
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!