Volkswagen Eos 2,0 FSI Turbo
Volkswagens trevliga plåtcabriolet Eos blir ännu trevligare med den 200 hästkrafter starka FSI-motorn och den automatiska växellådan DSG. En bil som gjord för varma sommardagar, eller med taket uppfällt för sämre väder.
Foto: Johannes Collin
Volkswagen EOS är en cabriolet för lite lugnare turer, det är ingen bil man sticker ut och blåkör med tidiga söndagsmornar. Köregenskaperna är inte alls tråkiga, tvärtom är bilen riktigt trevlig och rolig att köra men den där riktiga attackkänslan saknas.
Det blir lite mer attack med den två liter stora turbomotorn på 200 hästkrafter under huven. Motorn gör inte EOS till en sportbil men den slungar fram bilen med en imponerande fart när jag gasar. Dessutom går motorn förvånansvärt billigt, strax under 0,9 liter per mil, nedcabbat och i bra tempo är det fullt acceptabelt.
I stället för den vanliga manuella växellådan sitter en automatisk växellåda som heter DSG i bilen, den kostar 14 000 kronor extra men känns faktiskt prisvärd.
DSG-lådan växlar automatiskt men inte som en klassisk automatlåda. Här är det två små manuella växellådor med tre växlar vardera, två kopplingar, en robot och en dator som sköter växlingarna. Växlingarna går blixtsnabbt och du får aldrig den där slirfunktionen som i vanliga automatlådor. DSG-lådan är faktiskt riktigt sportig, om än bekväm - när du vill.
Vägen vindlar fram och trots de stora fräna hjulen med dyra lågprofildäck är komforten riktigt bra. Bara i låg fart över broskarvar och brunnslock känns en viss stötighet men med farten försvinner den och fjädringen tar hand om alla ojämnheter riktigt bra.
Vindskyddet som kostar extra är en bra investering om du har tänkt att köra lite längre turer nedcabbat. Det drar alltid i en cab, framförallt bakifrån. I tvåsitsiga cabrioleter är inte vinddraget så allvarligt men i cabbar med baksäte blir vinddraget snart för mycket. Vindskydet som är ett tunt finmaskigt nät tar effektivt bort turbulensen och gör färden betydligt behagligare, men det tar också bort baksätet ...
När temperaturen faller framåt kvällen är vindskyddet guld värt men i EOS räcker det tyvärr inte riktigt till. Det drar lite överallt och blir snart kallt i framsätet. Värmen åker på max och det känns som att ha en hårfön i ansiktet men det blir ändå inte riktigt varmt.
När temperaturen faller nedåt 0-strecket behövs både handskar och mössa, helst en riktig cabluva i skinn.
Många cabrioletkonkurrenter klarar kylan betydligt bättre än EOS och är riktigt bekväma att köra nedcabbade i både 10 och 20 minusgrader. Varmt blir det däremot i navigationssystemet som efter timmar i full värme ger upp på grund av överhettning. Och någon form av värme måste ledas in i rattstången för nyckeln är så varm att den knappt går att ta på metallen.
Med taket uppfällt är det däremot inga som helst problem att hålla en behaglig temperatur, inte ens i smällkalla vintern, men precis som i många andra Volkswagen-modeller kommer det in mycket vägbuller i kupén, framförallt på grov asfalt.
Volkswagen EOS är en väldigt trevlig och mogen bil med fin kvalitetskänsla men du som ska ut på långtur får klä på dig rejält!
Fakta: Volkswagen Eos 2,0 FSI Turbo
Motor: 4-cylindrig bensinmotor, 1 984 cm3. Effekt 200 hk (147 kW) vid 5 100 varv/min, vridmoment 280 Nm från 1 800 varv/min. Toppfart 232 km/tim, acceleration 0-100 km/tim 7,8 sek
Chassi: Framhjulsdriven. framhjulsupphängning med skruvfjädring, bakvagn med multilänkaxel och skruvfjädring, kuggstångsstyrning med hydraulisk servo, skivbromsar fram bak. ABS. Antisladd
Mått och vikter: Längd 441, bredd 179, höjd 142 cm, axelavstånd 258 cm. Tjänstevikt 1 536 kg. Maxlast 464 kg. Släpvagnsvikt 1 500 kg.
Pris: 285 500 kronor
Bränsleförbrukning: 0,82 l/mil
Utsläpp CO2: 194 g/km
BETYG:
EKONOMI: +++
Valuta för pengarna men hur blir andrahandsvärdet?
SÄKERHET: ++++
Bra säkerhet överlag men inte så kul att slå runt i.
KOMFORT: +++
Fin fjädring men varför blåser det så mycket?
KÖREGENSKAPER: ++++
Mer mogen än busig men väldigt trevlig.
MILJÖ: +++
Snål motor med tanke på effekten
HELHETSBETYG: +++
Konkurrenter i klassen:
Peugeot 307 CC, Audi A3 Cabriolet, Volvo C70
Motor: 4-cylindrig bensinmotor, 1 984 cm3. Effekt 200 hk (147 kW) vid 5 100 varv/min, vridmoment 280 Nm från 1 800 varv/min. Toppfart 232 km/tim, acceleration 0-100 km/tim 7,8 sek
Chassi: Framhjulsdriven. framhjulsupphängning med skruvfjädring, bakvagn med multilänkaxel och skruvfjädring, kuggstångsstyrning med hydraulisk servo, skivbromsar fram bak. ABS. Antisladd
Mått och vikter: Längd 441, bredd 179, höjd 142 cm, axelavstånd 258 cm. Tjänstevikt 1 536 kg. Maxlast 464 kg. Släpvagnsvikt 1 500 kg.
Pris: 285 500 kronor
Bränsleförbrukning: 0,82 l/mil
Utsläpp CO2: 194 g/km
BETYG:
EKONOMI: +++
Valuta för pengarna men hur blir andrahandsvärdet?
SÄKERHET: ++++
Bra säkerhet överlag men inte så kul att slå runt i.
KOMFORT: +++
Fin fjädring men varför blåser det så mycket?
KÖREGENSKAPER: ++++
Mer mogen än busig men väldigt trevlig.
MILJÖ: +++
Snål motor med tanke på effekten
HELHETSBETYG: +++
Konkurrenter i klassen:
Peugeot 307 CC, Audi A3 Cabriolet, Volvo C70
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!