Visst spelar utseendet roll

Catrin Pihl är nyhetschef på UNT. Hon skriver för Motor varannan vecka.

Catrin Pihl är nyhetschef på UNT. Hon skriver för Motor varannan vecka.

Foto:

Motor2008-01-30 09:52
KRÖNIKA. Jag har en kille där hemma som älskar Porschar. Han skriker i extas när en sådan bil någon gång passerar oss på våra irrfärder runt Uppland. Han har förstås en egen, liten leksaksdito, och ett helt dataspel fullt av bilar i rätt modell. Vad är det som lockar så? Designen skulle jag säga i hans fall. Den strömlinjeformade njutningen för ögat. Man kan ju se att den går fort. Jag kan lätt identifiera mig med hans glädje. Själv älskade jag Corvetter en gång i tiden. Jag har dock aldrig rattat någon. Då i tonårsdrömmen var det också utseendet som fällde avgörandet. Jag har senare i livet hört av andra, som kört en sådan, att de saknar väghållning och är rätt otrevliga.

Vad är det som bestämmer ditt bilval? Är det prestanda eller ekonomi, miljötänkande eller status? Vad som fäller avgörandet när man står där i bilhallen är så klart olika, beroende på vem som handlar. Men nog styr designen av bilen din konsumtion lite, erkänn! Inte köper man en ful och trist bil om det står en ball och skön intill för samma kosing.
I dag satsas enorma summor på att stöpa bilarna i en lockande förpackning. Ibland får bilskaparna in en femetta, ibland blir de så nervösa i konkurrensen att de överdriver så att det slår bakut. Frågar du mig ska kroppen vara byggd för att minska fartvinden, medan fronten och bakänden ska vara fräck. Gärna tydliga instrument och träpanel, och så en svag doft av svettig läder på det. Lite som en läcker karl alltså. Inte hög och kantig, inte rund som en boll och för tvär i nosen. Men det är ju min smak. Du har säkert en helt annan åsikt.

Världens billigaste bil avtäcktes nyligen i Indien. De som köper den har helt andra referensramar än design, för något fulare får man nog leta efter. Tata Nano har en mangaliknande front, hög och rund med smala däck, ett hjul i varje hörn. Bilen kostar runt 17500 svenska kronor och betraktas som en revolution för billösa indier. Mannen bakom skapelsen vill ju ge ett bättre alternativ till indierna än att lasta hela familjen på en moped och det är väl bra. Kanske inte ur miljösynpunkt då, eftersom bilen drivs av bensin. Men att man kan göra en så pass billig bil väntas ställa krav på andra biltillverkare. Måste en liten Audi A3 kosta nästan 300.000? Jo den är förstås både snyggare och bättre. Men hur mycket bättre är den? Flera biltillverkare har tagit upp konkurrensen. I Lund sitter en professor och filar på ett lågprisalternativ till hybridbil för GM:s räkning läste jag någonstans. Kanske kan bli något?

Annars vill jag bara säga tack till den trevliga dam som ringde förra veckan och påpekade att alla faktiskt inte vet vad en SUV är. Naturligtvis ska man inte slänga sig med förkortningar på det slarviga sättet. Stadsjeep är väl bättre uttryck kanske, eller stor bil som lovar terrängkörning men inte klarar det.
Kör försiktigt därute.



Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!