Peugeot har jobbat snabbt för att ta fram sin dieselhybrid. Dels för att man vill uppnå marknadsfördelar men säkert också av rena prestigeskäl – fransmännen har noterat den cred Toyota fått av sin Prius. Under huven fram sitter Peugeots 2,0-liters HDi-motor på 163 hk. Den driver framhjulen, precis som på en vanlig 3008. Bak sitter hybridsystemet som är en kombinerad enhet av hjulupphängning, elmotor och reduceringsväxellåda och som driver bakhjulen. Framhjulens och bakhjulens drivning sker oberoende av varandra, dock med synkronisering av antispinnfunktion och stabilitetssystem (ESP). Batterierna är av nickelmetallhydrid och placerade under bagageutrymmets golv.
Det är en märklig känsla att lägga i växelväljarens A-läge och trycka på gasen och bilen glider iväg utan ett ljud. Det skall gå att köra 4–5 km i 50 km/tim på ren eldrift om batteriet är maxladdat. Dieselmotorn drar igång automatiskt om man behöver mer kraft, det vill säga gasar hårdare, eller när batteriets laddning inte räcker till. Elmotorn i sin tur träder i funktion när man trycker gasen i botten för att exempelvis köra om. Då får man sammanlagt 200 hk till sitt förfogande och som mest 450 Nm i maximalt vridmoment. Batteriet laddas av dieselmotorn men tar också vara på energin vid inbromsning och när man släpper upp gasen.
Som förare kan man välja fyra körlägen med ett vred på mittkonsolen. Det sitter lite väl långt bak och vill man växla läge under körning måste man ta blicken från vägen. De fyra lägena är Auto, ZEV, 4WD och Sport: I Auto-läget sköter systemet allt och optimerar bränsleekonomi och körbarhet. ZEV står för Zero Emission Vehicle och är alltså ren eldrift. Ett läge för stadskörning. Dieselmotorn går in endast vid ihållande acceleration. 4WD innebär att både fram- och bakhjul driver. Sport-läget ger snabbare växlingar och tillåter högre motorvarvtal om man vill köra lite mera aktivt. Och gasar man på så känns bilen ganska stark. 0–100 km/tim skall gå på 9,5 sekunder och toppfarten är 191 km/tim. Komforten är god. Bilen går tyst för det mesta och man sitter lite högre med bra runt-om sikt. Väghållningen är stabil och trygg utan att för den skull göra bilen till någon kurvkramare. Växellådan är av AMT-typ – det vill säga en manuell men automatiserad 6-stegad växellåda.
Syftet med hybriddriften är förstås att spara bränsle. Peugeot uppger en förbrukning på 3,8 l/100 km vid blandad körning och ett CO2-utsläpp på 99 g/km. Riktigt så lågt kommer vi aldrig – i varje fall inte enligt det pedagogiska stapeldiagram som visas på informationsdisplayen. Hur snål bilen är får testerna visa när bilen kommer på marknaden, vilket i Sveriges fall lär bli nästa sommar.
En 3008 Hybrid4 beräknas kosta från 330 000 kronor vilket betyder att hybridsystemet kostar cirka 40 000 kronor. Nu tror jag inte att ekonomin avgör om man köper bilen eller ej. Däremot känslan att vara först med en dieselhybrid. Jag tror också att bilen kommer att locka kunder med tekniskt intresse, plus Peugeot-ägare som vill ha något häftigare!
PLUS: Teknikkänsla, komfort, effekt i förhållande till förbrukning
MINUS: Placering av körlägesvred, smått krånglig färddator, bagageutrymme
FAKTA PEUGEOT 3008 HYBRID4
Motor: Rak 4-cylindrig dieselmotor på 1 997 cc, turbo.
Effekt: 163 hk/120 kW vid 3 850 varv/min.
Vridmoment: 300 Nm vid 1 750 varv/min.
Elmotor: 37 hk/27 kW/2 000 – 7 500 varv/min.
Transmission: MCP automatiserad 6-växlad, manuell växellåda, framhjulsdrift/bakhjulsdrift/fyrhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/tim på 8,5 sekunder, toppfart 191 km/tim.
SÄKERHET
5 stjärnor av Euro NCAP, med den nya betygsskalan.
Aktiv säkerhet: ABS Låsningsfria bromsar, antisladdsystem med antispinnfunktion.
Passiv säkerhet: 6 krockkuddar.
ALLMÄNT
Mått: Längd 436,5 cm, bredd 183,7 cm, höjd 163,9 cm, axelavstånd 261,3 cm.
Bagage: 377 l.
Vikt: Tjänstevikt 1 808 kg, maxlast 437 kg.
Max släpvagnsvikt: 500 kg.
Bränsleförbrukning/100 km: Blandad körning 3,8 l, stad 3,9 l, landsväg 3,7 l.
CO2: 99 g/km (miljöklass).
Pris: från 330 000 kronor.