Vårens stora trend är en vit bil

Skäms du för din gamla vita bil som står hemma i garaget och samlar damm? Tänk om. Vita bilar är återigen på modet och en av vårens hetaste trender enligt Uppsalas bilförsäljare.

Johan Berggren

Johan Berggren

Foto: Pelle Johansson

Motor2011-02-26 12:02

Tommy Kallioniemi spanar in en vit Mitsubishi som fått bästa plats vid fönstret som vetter ut mot parkeringen. Han lägger en hand på motorhuven.
– Den är jäkla fin alltså! Problemet är ju bara att de blir skitiga så fort, säger han och syftar på färgen.

Lars-Göran Linder, säljare på Bilomatic i Uppsala, berättar att Tommy Kallioniemi är långt ifrån den enda kund som visat intresse för bilen.
Men för ett par år sedan hade det varit mer eller mindre omöjligt att ha en vit bil i skyltfönstret. Då var intresset för färgen stendött.

Det senaste året har det skett en trendväxling. Från att ha varit en av de minst populära kulörerna har vitt börjat bli efterfrågat hos bilköpare världen över.
– Trenden startade för ett par år sedan när kända biltillverkare valde att ställa ut endast vita exemplar på bilmässorna, säger Lars-Göran Linder.

Senast färgen var het på marknaden var i slutet av 70-talet. Både av kostnadsmässiga och praktiska skäl föredrog många vitt framför andra kulörer.
När det blev lättare att betsa och billigare att lackera med metalliclack byttes vitt ut mot silver och grått.
– Jämfört med vita bilar syns smutsen inte lika mycket på silverfärgade bilar, vilket gör att de kräver mindre underhåll, säger Lars-Göran Linder.

Per Wesslen, säljare på Bilpartners, har även han märkt hur efterfrågan på vita bilar har ökat.
– De senaste åren har vi knappt sålt några bilar i vitt. I år ser vi däremot att färgen har blivit gångbar igen, säger han.

Enligt Magnus Lindström, försäljningschef på Hedin bil, kunde man redan ifjol känna av färgens ökade popularitet.
Men det är inte bara vad som är ”inne” som avgör kulörvalet vid ett bilköp.
– Det beror ofta på vad det är för bil man köper. De som till exempel köper en Mercedes brukar ofta gå på ett mer traditionellt val som silver eller svart. De som köper småbilar väljer ofta en mer ovanlig färg som gul eller ljusblå, säger han.

Lars-Göran Linder menar att som med det mesta kommer också trender igen efter ett tag.
Med tiden ändrar vi oss och vill ha förändring och då återupplivar vi gärna det som tidigare varit populärt. Men det är inte alla som uppskattar den vita färgens återkomst.
– Det finns två läger. Antingen tycker man om färgen eller så avskyr man den, säger han.
Svart eller vitt med andra ord.

Tommy Kallioniemi väljer att gå på det förstnämnda. En svart Ford.
– Men i framtiden skulle jag absolut kunna tänka mig en i vitt, säger han och skyndar i väg för att krita på kontraktet för sin nya svarta bil.

Biltrender

På 70-talet var det populärt med pastellfärgade bilar. Många ledsnade dock snabbt på sina färgglada fyrhjulade vänner. Detta ledde till att marknaden för begagnade bilar under en period dominerades kraftigt av skrikiga färger som orange, äppelgrön och gul.

Sedan 90-talet och framåt har lättskötta färger som silver och grått varit på tapeten. Det senaste året räds vi inte längre smutsiga bilar då vi återigen har börjat föredra vitt.

I december 2010 släppte kemikoncernen DuPont sin årliga rapport över de populäraste bilfärgerna i världen.

Silver toppade listan över mest sålda färg, 26 procent, och svart kom tvåa, 24 procent. Vit delade tredjeplatsen med grå, 16 procent vardera.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!