Vad ska vi ha i tankarna?

Bensin, miljöbensin, diesel, biodiesel, etanol, metanol, biogas, naturgas, vätgas, RMD, LPG och DME. Listan på bränslen som faller över en i informationen och debatten om olika drivmedel i trafiken är lång och svårbegriplig.

Foto:

Motor2007-06-11 11:48
Med den stormande klimatdebatten har bilbränslen i allmänhet och biobränslen i synnerhet hamnat i blickfång och diskuteras livligt i alla möjliga olika läger. Googlar man på ordet "biobränsle" tar det sökmotorn ungefär 0,09 sekunder att få 334 000 träffar och att guida sig fram genom denna informationsdjungel om bränslen är inte lätt.

Petter Åsman som är utredare i bränslefrågor på Vägverkets miljösektion reder ut vilka bränslen som finns.
- För den svenske konsumenten finns förutom bensin och diesel ett mindre antal av den första generationens biobränslen att välja mellan, berättar Petter Åsman.
Gott, då kan vi rensa bort några stycken ur listan redan där. Vätgas, metanol, DME och FTD tillhör nämligen andra och tredje generationens biobränslen som inte finns i kommersiell drift än och dessa ska vi titta närmare på senare.
Ska vi tanka i dag är det alltså bensin, diesel, etanol, RME och biogas och naturgas vi har att välja på.
- Etanol är det absolut största biobränslet i Sverige. Etanolbilar kom för några år sedan och nu har marknaden ökat ganska rejält. Från början var det bara Ford som hade bilar men nu är det många fler och de finns i olika storlekar och modeller, fortsätter Petter Åsman.

Det främsta argumentet för etanol är att det är bättre för miljön eftersom det är ett förnyelsebart bränsle som inte bidrar lika mycket till växthuseffekten. Om etanolens miljövärde tvistar dock de lärde.
- Om man jämför etanol med bensin minskas klimatpåverkan med upp till 70 procent. Men det förutsätter att etanolen är bra producerad annars kan miljöpåverkan vara stor i själva produktionen. Det är svårt för konsumenten att veta, men generellt kan vi säga att de värsta avarterna av etanol inte finns i Sverige.
I dag finns det nästan 50000 flexifuelbilar för etanol i Sverige, men därmed inte sagt att alla dessa körs på etanol.
- Många av dem väljer att tanka bensin i sina etanolbilar eftersom det med dagens priser inte lönar sig ekonomiskt att tanka etanol. Även om etanol i dag kostar lite mindre per liter så är bränsleförbrukningen 35 procent högre med etanol och det är väl bränslets största nackdel.

Billigare i drift är det då att köra miljömedvetet med biobränslet biogas. Men där är infrastrukturen ett problem och utbyggda gasnät finns egentligen bara längs svenska västkusten och på vissa ställen i Mellansverige.
Biogas har annars flera fördelar eftersom avgasutsläppen är låga och gasen billig. Problemet är få tankställen och att räckvidden för gasbilarna normalt är kortare.
Att det finns en miljömedvetenhet tycker Petter Åsman är bra, men samtidigt tycker han att man ska vara medveten om att ett bränsle inte behöver vara bra i alla aspekter bara för att det är klassat som biobränsle.
- Man ska komma ihåg att det inte finns någon självklar koppling mellan miljö och hälsa. Det är inte säkert att ett bränsles hälsoeffekter blir bättre bara för att det är ett biobränsle. En del forskare har till exempel kommit fram till att dieselbilar med partikelfilter är bättre för tätortsluften än vad etanolbilar är.
Mycket att tänka på i bränslevalet alltså. Särskilt med tanke på att det forskas runt flera andra alternativa bränslen som förr eller senare lär dyka upp i en bensinmack nära oss. Vilket bränsle har Petter Åsman själv valt att köra med?
- I dag kör jag en bensinbil. Skulle jag köpa en ny bil i dag blir det nog en bränslesnål dieselbil med partikelfilter. Där är utsläppen begränsade.

Han är inte ensam, bensin och diesel har fungerat som bränsle sedan bilismens vagga och är fortfarande de vanligaste bilbränslena i Sverige och i resten av världen. Deras fossila ursprung till trots har miljömedvetenheten nått även dessa drivmedel och de är inte längre de stora miljöbovar de en gång var.
- Utvecklingen har gått snabbt framåt och i nya bilar är avgasreningen bättre och utsläppen lägre.
Samtidigt är råolja är inte en obegränsad resurs och de flesta är överens om att vi på ena eller andra sättet måste komplettera eller ersätta de fossila bränslena med väl fungerande och effektiva biobränslen. Men även om vi redan i dag ser en ökad flora av biobränslen tror Petter Åsman att det kommer dröja innan vi lämnar de fossila drivmedlen.
- Att energieffektivisera är oerhört viktigt. Etanol är bättre för miljön men innebär ingen energieffektivisering och där kommer nog bättre biobränslen i framtiden.
Men fossila drivmedel hit och biobränslen dit, för miljön är det inte bara viktigt att tänka på vilka bränslen vi använder utan hur vi använder dem. Att försöka minska trafiken och satsa på bränslesnåla fordon är alltså minst lika viktigt i miljöarbetet.



Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!