V70 Drive är Volvos vinnare

UNT PROVKÖR. V70 Drive klår allt annat som skruvas ihop ute på Hisingen i Göteborg. Det enda som saknas för att den ska hamna i topp på miljöbilslistan är en modell med automatlåda.

De första Drive-modellerna från Volvo hade ju fula heltäckande fälgar men på testbilen sitter det snygga 17-tumshjul med lågprofildäck. 16 tum är dock standard.

De första Drive-modellerna från Volvo hade ju fula heltäckande fälgar men på testbilen sitter det snygga 17-tumshjul med lågprofildäck. 16 tum är dock standard.

Foto: Rolf Gildenlöw

Motor2011-10-08 11:56

De allra flesta nybilsköparna i Sverige väljer just Volvo V70. Enbart i augusti registrerades nästan 1 800 exemplar. Men majoriteten köpte fel version. Bara 370 var miljöbilsklassade Drive-modeller. Ungefär 20 procent, alltså. Förklaringen tror jag stavas automat. Volvo V70 är en typisk tjänstebil, bruksbil, taxi! Då är det automatväxellåda som gäller och det går ännu inte att få till miljöbilen V70 Drive. Och även om den manuella växellådans sex steg är lätthanterliga och inte heller behöver användas så ofta så duger det inte.

Ska det snålas på bränsle och koldioxidutsläpp så handlar det i dag inte bara om att minska motorns cylindervolym, så kallad downsizing, utan att också banta vikt och antalet rörliga delar. Därför återgår nu bilindustrin till tvåventilssystem och enkel kamaxel. PSA-dieseln i Drive-Volvon har alltså fått ett nytt cylinderhuvud med halverat innehåll. Samtidigt har den fått några fler hästkrafter, nu sammanlagt 115 stycken. Förmodligen av rasen Ardenner - inte så spurtbenägna med grymt arbetsvilliga.

Efter tankning visar färddatorn att jag kan köra 146 mil innan det är dags att tanka nästa gång. Riktigt så bra lyckas jag förstås inte, men 0,62 liter milen i snitt är imponerande för en bil som väger en bit över 1,7 ton. Här borde förresten finnas möjligheter att skära bort mera dödfläsk - Ford Mondeo med samma motor och byggd på samma plattform är 200 kilo lättare. Mondeo Econetic har också en 300 kilo högre tillåten släpvagnsvikt än V70 Drive. Det ska inte tolkas som att tysken är en ovanligt tuff dragare utan snarare att svensken är ovanligt klen. Nu är det ju inte Ford Mondeo som är den främste utmanaren till Volvo V70 i Sverige utan VW Passat, som dessutom knep långt mer än dubbelt så många miljöbilsköpare som Volvo i augusti.

Men Volvo V70 är överlägset bäst när det kommer till åkkomfort. Du får söka i det franska utbudet för att hitta en värdig utmanare i den grenen. Dagens V70 har tre-fyra år kvar av sin livscykel och börjar nå fulländning. Skicka med en automat till nästa års Drive-modell så borde den även kunna toppa miljöbilslistan innan den går i graven.

FAKTA: VOLVO V70 DRIVE

ALLMÄNT
Motor: Fyrcylindrig 1,6-liters diesel med start/stopp
Växlar: Manuell, 6
Tjänstevikt: 1 739 kg
Maxlast: 480 kg
Max släpvagnsvikt: 1 300 kg

EKONOMI Betyg: 4
Pris från: 284 000 kr
Skatt: 1 168 kr
Garantier: 2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti

SÄKERHET Betyg: 4
3-punktsbälte alla platser: Ja
Krockkuddar: 6
Aktiva nackskydd: Fram
Antisladd: Ja

MILJÖ Betyg: 4
Bränsleförbrukning: 0,45 l/mil
CO2-utsläpp: 119 g/km

KOMFORT Betyg: 4
Ställbar ratt: Höjd/längd
Bagageutrymme: 555-2 042 l
Luftkonditionering: ACC
Styrservo: Elektromekanisk

PRESTANDA Betyg: 3
Toppfart: 190 km/t
Effekt: 115 hk vid 3 600 varv/min
Vridmoment: 270 Nm vid 1 750 varv/min
Acceleration: 0-100 km/t på 11,5 s

HELHETSBETYG 4

PLUS
Miljöbilsklassad. Trygga köregenskaper och hög säkerhetsstandard, utmärkt komfort, starkt andrahandsvärde.

MINUS
Lite klen nybilsgaranti. Låg tillåten släpvagnsvikt och för biltypen relativt låg maxlast.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!