Unga behöver utbildas i trafiken

KRÖNIKA När är det som farligast i trafiken? Jag skulle, utan vetenskapliga bevis i övrigt, gissa på omkörningstillfället. När man korsar mittlinjen och för några sekunder befinner sig på fel sida av vägen, då ökar risken för att du ska hamna i svåra olyckor.

Foto:

Motor2007-09-25 23:42
Därför är det oerhört viktigt att dra på när du ska köra om. Ligg inte och sega förbi på farthållaren. Nej, lägg i en lägre växel och tryck gasen i botten. Självklart ska man köra om när man har fri sikt i en längre sträcka, inte chansa vid backkrönen.

Under sommarens hysteriska korsande av landet per bil, har jag blivit varse sommarrytmens avigsidor. Här och var har det sovits bakom ratten. En del kör om först när en lucka på tre kilometer uppenbarar sig. Andra försöker så fort de får en öppning på några meter. Men mest irriterande i sommar har segkörarna varit. De som sätter en ära i att inte överskrida hastighetsbegränsningarna, inte ens i omkörningsögonblicken. Jag hävdar med en dåres envishet att man SKA bryta mot hastighetsbegränsningarna när man kör om. Sedan kan man ju lugnt lägga sig i trafikrytmen på rätt sida lagen igen när man tagit sig förbi. Men att sitta och sega sig förbi och därmed stanna i omkörningsfilen alltför länge är helt förkastligt.
Vänstersväng är inte heller någon hit. Möter man en trafikant som signalerar vänstersväng får man lite olustkänslor. Ser han eller hon verkligen mig? MC-förare är extra försiktiga i de lägena eftersom de vet att de är svåra att se för stressade bilister.

MC-olyckorna blir fler, det skrev jag om för några veckor sedan. Och fick genast mothugg från mc-förare. "Satt i relation till hur många motorcyklar det rullar på våra vägar så är det inte konstigt" menade vän av ordning. Och det är ju sant. Relationen är viktig och statistik kan användas och missbrukas i olika syften. Fler mc ger fler olyckor, men illa är det lika fullt.
Siffervändandet kan också användas i moppedebatten.
Att fylla moped var något alldeles särskilt när jag var tonåring på 70-talet. En större milstolpe än både rösträtt och systembolagets kontroll. Till och med snäppet bättre än körkortsgränsen. Varför det? Särskilt för oss som bodde på landet, handlade det om frihet. Att plötsligt själv kunna styra över när man skulle till polarna eller på träningen. Att bara fräsa fram i fartvinden och tycka att man styrde över världen... En känsla man vill unna alla. Men då, på 70-talet, var det också farligare att han moped än i dag. Hjälmtvånget var det sisådär med, många trimmade mopparna så de gick i 90 knyck och skjutsade polarna utan hämningar. Alltid var det någon i vänkretsen som besökte akuten.

Nu har moppen blivit ett diskussionsämne igen. Fast i dag handlar det om eu-moppen och eu-direktivet att införa körkort på den typen. Visst - den går i 45 km per timme i stället för 30. Ibland fortare. Visst - mopedolyckorna har definitivt ökat totalt sett de senaste fem åren. Men tittar man på hur många mopeder som registrerats under samma period händer något med statistiken. Då är ökningen mer förklarlig.
Jag tror nog att det är en hel del flinka killar och tjejer som klarar av att tricksa till en vanlig moppe så att den går betydligt fortare än 45, även om det är olagligt...
Bättre införa moppeövningar på skolschemat i så fall. Ge ungdomarna verktyg, kunskaper och självförtroende så blir de säkra i trafiken.
Kör försiktigt därute.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!