Undvik Europas svarta vägar

Europas farligaste vägar är kartlagda och utmärkta i en ny kartbok. Läs den innan resan och du kan göra semesterfärden betydligt säkrare.

Foto: Manfred Steinbach/Shutterstock.com

Motor2012-06-16 12:01

Sedan flera år tillbaka inspekteras de europeiska vägarnas säkerhetsnivå. Vägarna tilldelas stjärnor på samma sätt som i de europeiska krocktesterna. Men medan krocktesterna kallas EuroNCAP, kallas vägtesterna EuroRAP.
I Sverige är det Motormännen som kollar vägstandarden och delar ut stjärnor. Men det finns inte mycket att anmärka på i Sverige, om man jämför med många andra länder.
- Nej, vägstandard och körstil kan förändras ganska markant utomlands från vad vi är vana vid här hemma. De länder som sticker ut mest på ett dåligt sätt är Bosnien, Grekland och Polen. Är man inte en van bilförare ska man kanske fundera över om man alls ska köra där, säger Niklas Stavegård, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.

Hela Europa är inte kartlagt än, men i kartboken European road safety map finns 23 länder med. Vägarna som testats markeras med olika färger, där svart är farligast och rött, gult och orange står för olika olika mellannivåer. Grönt är säkrast.
Kvaliteten på vägarna varierar ibland på ett överraskande sätt. Nederländerna verkar exempelvis tvärsäkert, medan Belgien har många högriskvägar.
- Men generellt sett släpar östra Europa och Balkan efter. Där är många gånger vägarna sämre och attityden till risker i trafiken en annan, säger Niklas Stavegård.

Men det gäller att läsa kartorna med sunt förnuft. Stora motorvägar har mycket trafik och kan därför statistiskt innebära en förhöjd risk för olyckor. Men en olycka på en motorväg blir inte alltid allvarlig eftersom det inte finns någon mötande trafik på vägbanan. En olycka på en mindre väg med mötande trafik blir däremot ofta allvarligare.
- Men det gäller att vara beredd även på fina motorvägar som i Tyskland. Köer kan uppstå blixtsnabbt och oväntat, man kan inte sitta och drömma bakom ratten. Över huvud taget måste man vara mer alert och aktiv när man kör bil ute i Europa helt enkelt för att trafiksituationen är ovan, även när vägstandarden är hög, säger Niklas Stavegård.
Han höjer ett extra varningens finger:
- Kör man aggressivt eller när man har druckit alkohol så sätter man dessutom all statistik ur spel. Då gäller inte den kartläggning vi gör i EuroRAP. Den gäller när man kör som man ska.

Fotnot: Säkerhetskartan finns att läsa eller ladda ner från Atlas.eurorap.org.

Bästa tipsen inför Europaresan

+Kolla European road safety (Atlas.eurorap.org) för att få en uppfattning om risknivåerna i de länder du ska köra i. En snabb blick på kartan ger en klar indikation om läget: Många svarta och knallröda vägar indikerar högre risk, många gula och gröna låg risk.

+Motorvägar är generellt sett säkrare än mindre vägar. Det finns ingen mötande trafik på samma vägbana och säkerhetsnivån på vägens sidoområden är oftast hög.

+Anpassa dig lagom efter den lokala körstilen. Bryt inte lagar, ta inga dumma risker, men försök ändå att ta seden dit du kommer så gott det går. Att köra överdrivet försiktigt kan i vissa fall öka risken för olyckor.

+Ta god tid på dig. Sträckkör inte genom Tyskland, utan planera för en njutbar resa. Planera för avstickare. Det gör inte bara resan trevligare, utan också säkrare.

+Vissa länder är enklare att köra bil i än andra. De farligaste vägarna finns enligt EuroRAP i Polen, Bosnien och Grekland.

+Låt mobilen vara medan du kör. Nästan samtliga länder har förbud mot att prata i mobil utan handsfree. Vissa länder har totalförbud mot att prata alls. För att vara på den säkra sidan, låt bli.

Källa: Motormännen


Så mäts vägarna

Olycksstatistiken undersöks. Hur många allvarliga olyckor har inträffat på vägsträckan. Hur många har haft dödlig utgång? Dessa siffror jämförs sedan med trafikflödet för att se hur stor risken är.

Vägarnas standard besiktigas; bland annat tittar man på hur förlåtande vägens sidoområden är vid en olycka. En äng eller åker är betydligt säkrare än en bergvägg eller ett stup till exempel. (TT Spektra)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!