Sedan flera år tillbaka inspekteras de europeiska vägarnas säkerhetsnivå. Vägarna tilldelas stjärnor på samma sätt som i de europeiska krocktesterna. Men medan krocktesterna kallas EuroNCAP, kallas vägtesterna EuroRAP.
I Sverige är det Motormännen som kollar vägstandarden och delar ut stjärnor. Men det finns inte mycket att anmärka på i Sverige, om man jämför med många andra länder.
- Nej, vägstandard och körstil kan förändras ganska markant utomlands från vad vi är vana vid här hemma. De länder som sticker ut mest på ett dåligt sätt är Bosnien, Grekland och Polen. Är man inte en van bilförare ska man kanske fundera över om man alls ska köra där, säger Niklas Stavegård, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.
Hela Europa är inte kartlagt än, men i kartboken European road safety map finns 23 länder med. Vägarna som testats markeras med olika färger, där svart är farligast och rött, gult och orange står för olika olika mellannivåer. Grönt är säkrast.
Kvaliteten på vägarna varierar ibland på ett överraskande sätt. Nederländerna verkar exempelvis tvärsäkert, medan Belgien har många högriskvägar.
- Men generellt sett släpar östra Europa och Balkan efter. Där är många gånger vägarna sämre och attityden till risker i trafiken en annan, säger Niklas Stavegård.
Men det gäller att läsa kartorna med sunt förnuft. Stora motorvägar har mycket trafik och kan därför statistiskt innebära en förhöjd risk för olyckor. Men en olycka på en motorväg blir inte alltid allvarlig eftersom det inte finns någon mötande trafik på vägbanan. En olycka på en mindre väg med mötande trafik blir däremot ofta allvarligare.
- Men det gäller att vara beredd även på fina motorvägar som i Tyskland. Köer kan uppstå blixtsnabbt och oväntat, man kan inte sitta och drömma bakom ratten. Över huvud taget måste man vara mer alert och aktiv när man kör bil ute i Europa helt enkelt för att trafiksituationen är ovan, även när vägstandarden är hög, säger Niklas Stavegård.
Han höjer ett extra varningens finger:
- Kör man aggressivt eller när man har druckit alkohol så sätter man dessutom all statistik ur spel. Då gäller inte den kartläggning vi gör i EuroRAP. Den gäller när man kör som man ska.
Fotnot: Säkerhetskartan finns att läsa eller ladda ner från Atlas.eurorap.org.