Tyst asfaltsfråga

För några år sedan var tyst asfalt den hetaste vägfrågan. Sedan blev det tyst. Orsaken är att ingen har lyckats utveckla en riktigt hållbar bullerdämpande vägbeläggning.

Forskning och utveckling kring tystare asfalt pågår för fullt på institut och företag.

Forskning och utveckling kring tystare asfalt pågår för fullt på institut och företag.

Foto: Bertil Ericson/Scanpix

Motor2009-05-26 00:00
Det kommer att komma, men det är några år kvar, säger Bo ­Simonsson på Vägverket.
2005 lade Skanska tyst asfalt på 1,3 kilometer väg vid Hallunda i Stockholm. Det blev stor uppmärksamhet kring projektet och anläggningsföretaget fick Vägverkets miljöpris 2006. Sedan dess har en sträcka mellan Malmö och Lund fått liknande beläggning och i storstäderna pågår diverse försök med tyst asfalt inne i tätbebyggt område. Men annars händer det inte mycket.
- Vi har experimenterat med bullerdämpande beläggning i 30 år, och har samma problem att brottas med nu som då. Det är svårt att hitta lösningar som inte blir för dyra i underhåll, säger Bo Simonsson som är nationell samordnare för vägunderhåll på Vägverket.

- Många har pratat
om en minskning av bullernivåerna med mellan sju och tio decibel, men det är nog inte realistiskt på kort sikt. Vi pratar nog snarare ­mellan tre och fem decibel, vilket fort­farande är en märkbar skillnad. Enbart tyst asfalt kommer inte att lösa problemen, det behövs kombinationer med bullervallar och bullerplank, säger Bo Simonsson.
Forskning och utveckling pågår för fullt, både hos forskningsinstitutet VTI och hos entreprenörer som Skanska, Peab och NCC.

Det handlar både om att hitta bättre beläggningsmaterial och metoder för att tvätta och dammsuga vägarna. Bo Simonsson tror att nya bättre lösningar kommer snart.
- Men det kommer ändå att ta tid innan de kan användas i full skala eftersom vi behöver lång tid för att testa hållbarheten, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!