Seat Exeo är ingen Don Juan på fyra hjul men väl en beprövad charmör som vi lärt känna under namnet Audi A4. Nu har den återuppstått i Seat Exeo. Det lär ha gått åt 1 200 långtradare för att flytta pressverktyg och monteringsstationer från Audis fabrik i Ingolstadt till Seats anläggning i Martorell, några mil nordväst om Barcelona. När moderbolaget i Tyskland bestämde sig för att utveckla en helt ny Audi A4 fick spanska Seat (som ingår i Volkswagen Group) ta över grejerna för att snabbt och kostnadseffektivt bygga en bil som kunde konkurrera med andra bilar i samma klass.
Den nya modellen Seat Exeo är i stort sett samma bil som förra generationens Audi A4 som definitivt inte var någon dålig bil. Inte lika lättfotad som nya Audi A4, som är mindre framtung, och framför allt inte lika rymlig. Å andra sidan brukar man ju säga att en bilmodell är som allra bäst just när den ska läggas ner.
Drivlinan är exakt densamma som i A4 och i vår provbil sitter Volkswagen-koncernens nya 2,0-liters diesel med common rail, vilket förklarar modellbeteckningen CR. Fast på framflyglarna står det TDI. Den motorn går att få med antingen 143 eller 170 hästkrafter. I programmet finns även två välkända bensinmotorer från Volkswagen - 1,8T och 2,0 TSI.
Utvändigt har den spanska designavdelningen gjort sitt bästa för att dölja de tyska generna men bortsett från grill och baklyktor är det inte svårt att identifiera Audis linjeföring. På insidan blir det ännu tydligare. Runda ventilationsgluggar på instrumentpanelen i stället för rektangulära, plus en ny ratt - i övrigt kan vilken Audifantast som helst känna sig hemma. Även det trånga baksätet går att känna igen från förra generationens Audi A4.
30 procent av delarna i Exeo är dock nya jämfört med Audi A4, hävdar Seats pr-folk. Men då är förstås varenda liten plastbit, skruv och mutter inräknad. När det gäller alla större och väsentliga delar är allting från Audi. Men det ser nog inte de presumtiva köparna som någon nackdel - tvärtom.
Köregenskaperna är trygga men inte lika rappa som hos nya A4. Med tiden kommer en fyrhjulsdriven variant, fast den får förstås inte heta Quattro utan förmodligen Freetrack. I höst kommer även en kombi, som givetvis är baserad på Audi A4 Avant.Men den här fyradörrarsmodellen av Exeo dyker upp i Sverige redan i mitten av maj. Den billigaste versionen kostar 209 900 kronor och får en 150-hästars bensinmotor. Dyrast blir sportmodellen för 264 900 kronor med en 170-hästars diesel. För snart tre år sen, när det stod Audi på bakluckan, kostade modellen betydligt mer.
Bildtext 1-6: Foto: Rolf Gildenlöw
Bildtext 7: En annan ratt och runda ventilationsgluggar i stället för rektangulära. Men i övrigt påminner förarplatsen om den i Audi A4.
Foto:
Bildtext 8: Den nya europeiska belysningsstandarden ger färdljus framåt men ingen belysning bakåt. Förrädiskt.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bildtext 9: Passagerarkrockkudden stängs av med nyckel. Nyckelhålet döljs bakom handskfackets lucka.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bildtext 10-11: Volkswagen-koncernens 2,0-litersdiesel har numera common rail vilket förklarar modellbeteckningen CR. Längsmonterad i Seat Exeo precis som i Audi A4.
Foto: Rolf Gildenlöw
Fakta/Seat Exeo 2,0 CR
RESULTAT: 41 av 50 poäng
BETYG: 4 av 5 fyrar
ALLMÄNT 7 av 10 poäng
Tjänstevikt (kg) 1 505
Max släpvagnsvikt (kg) 1 600
Drivning Fram
Växlar M6
Cylindrar/volym (cm3) 4/1 968
Maxlast (kg) 485
PRESTANDA 8 av 10 poäng
Effekt (hk) 143
Vridmoment (Nm/varv) 320/1 750
CO2 (g/km) 143
0-100 km/t på (sek) 9,2
Vändcirkel (m) 11,2
KOMFORT 9 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak Ja
Ställbar ratt Höjd/längd
Bagageutrymme (lådliter) 460/uppgift saknas på modellen i dagsläget
Luftkonditionering ACC
Styrservo Elhydraulisk
SÄKERHET 10 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser Ja
Krockkuddar 8
Fästen barnstol Isofix
Sidokrockkuddar Ja
Sidokrockgardin Ja
EKONOMI 7 av 10 poäng
Pris på gatan (kr) 249 900
Skatt (kr) 3 897
Bränsleförbrukning (l/mil) 0,55
Serviceintervaller (mil/år) Flexibla intervaller (från årsmodell 2010)
Garantier (Nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 2/3/12
RESERVDELAR
Avgassystem (kr, utom kat) 4 495
Strålkastarglas/insats (kr) 5 110 (xenon)
PLUS
Väl beprövad teknik i nya tuffa kläder. Råstark dieselmotor.
MINUS
Tveksamt andrahandsvärde. Känns aningen gammal.
Fakta/Tre av de vassaste konkurrenterna
Volvo S60 D Classic
250 900 kronor.
En riktig klassiker och storsäljare, men snart mogen för Volvos museum.
VW Passat TDI 140
249 500 kronor.
Halvsyskon till Exeo. Exakt likadan motor fast här står den på tvären.
Saab 9-3 1,9 TiD
248 900 kronor.
Svensk favorit byggd på tysk plattform och med italiensk dieselmotor.
Bildtext 12: Volvo S60 D Classic.
Foto: Volvo
Bildtext 13: Volkswagen Passat TDI 140.
Foto: Volkswagen
Bildtext 14: Saab 9-3 1,9 TiD.
Foto: Saab
//bilder:14
4
Tysk trotjänare har fått ansiktslyftning
En tysk trotjänare som flyttat till Spanien och fått en smärre ansiktslyftning - räcker det för att förföra misstrogna nordbor?
När förra generationens Audi A4 pensionerades tog spanska Seat över plattform, maskiner och verktyg. Ny front och nya baklyktor - och vips hade bilvärlden fått en helt ny modell: Seat Exeo.
Foto: Rolf Gildenlöw
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!