Det finns inte många säkerhetssystem som varnar föraren för trötthet. Volvo Personvagnar och Volvo Lastvagnar är några av få fordonstillverkare som tagit fram sådana system.
– När vi började titta på det här problemet för ungefär femton år sedan, visade det sig lite överraskande att det inte var särskilt väl undersökt. Vi brukar främst ägna oss åt mer tillämpad forskning, men här fick vi börja på en mycket mer grundläggande nivå, säger Peter Kronberg på Volvo Technology.
Att med säkerhet säga när någon kommer att somna går inte. Det finns heller inga definitiva, mätbara symtom vilket gör att lösningar i stil med alkolås inte fungerar. Däremot finns det flera mer eller mindre pålitliga indikationer, som gäspningar, långsammare blinkningar och sämre körförmåga. Volvo valde det sistnämnda och mäter i realtid hur fordonet rör sig på vägbanan.
Föraren varnas helt enkelt när fordonet inte förs fram med tillräcklig precision. Visserligen kan det även bero på att föraren är ouppmärksam, skriver sms eller gör något annat distraherande, men att få en varning även då är ju befogat.
– Att köra bil när man är trött är farligt. Jag har fått mycket större respekt för det sedan vi började studera området. Att sätta sig med familjen i bilen för en långresa när man sovit för lite eller för dåligt är inget man ska utsätta sig själv eller sina medtrafikanter för, säger Peter Kronberg.
En insikt som slagit såväl Volvos forskare som andra inom sömnområdet är att man inte kan lösa problemet enbart med säkerhets- eller varningssystem. Kunskapen om riskerna med trötthet måste öka hos trafikanterna, särskilt som mycket pekar mot att sömnproblem blir allt vanligare. I Sverige uppskattas var tredje person ha problem med sömnen till och från.
– Det finns anledning till oro för trafiksäkerheten om vi inte tar trötthet som trafikfara på allvar. Ju sämre vi sover, desto större blir så klart riskerna när vi kör, konstaterar Peter Kronberg.
Som privatbilist kan man ofta lösa problemet genom att ta en tupplur innan man ger sig av, byta förare eller pausa under färden om man är för trött. Värre är det för yrkesförare som kanske inte kan bestämma när en körning skall göras eller när en rast kan tas.
– Här räcker inte de rigida kör- och vilotiderna som gäller i dag hela vägen. Vi måste hitta hjälpmedel som minskar trötthetsrisken så mycket möjligt. Kanske måste förarnas scheman planeras mer flexibelt så att man exempelvis kan ta pauser och sova. Är man väldigt trött krävs sömn för att återhämta sig, så enkelt är det.