Trafikskadade unga en klassfråga
Klasstillhörighet påverkar ungas risk att råka ut för trafikolyckor. En färsk studie visar att barn till arbetare skadas i större utsträckning i trafiken än barn till tjänstemän.
— Det handlar till exempel ofta om hur mycket man kör bil i familjen och hur pass säker bilen är, säger Marie Hasselberg som är sociolog på Karolinska institutet och har skrivit avhandlingen.
Tjänstemannafamiljer har råd att köpa nya säkra bilar, dyra cykelhjälmar och barnbilstolar. Om alla unga hade sådana förutsättningar skulle antalet olyckor bland fotgängare kunna minska med 14 procent och för cyklister med 8 procent.
Trafikantutbildning
I tonåren kommer lockande transportmedel som mopeder, motorcyklar och bilar in i bilden och riskerna för arbetarbarnen fördubblas. Det är också vanligare att arbetarbarn råkar ut för allvarliga skador. Om alla ungdomar kom från samma förhållanden som tjänstemannabarnen kunde antalet skador för mopedister sänkas med 25 procent, för motorcyklister med hela 37 procent och för bilister med 29 procent.
— Det är bra om politiker och tjänstemän uppmärksammar att skillnaderna finns. Då kan man i beslut om insatser tänka på att pris och tillgänglighet är viktigt i arbetet med att öka trafiksäkerheten för alla unga, säger Marie Hasselgren, som förespråkar en trafikantutbildning på gymnasiet.
Den skulle fungera förberedande inför förarutbildningen, så att alla ungdomar får en chans att lära sig hur man uppträder i trafiken innan de ger sig ut som bilister.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!