Touring utmanar V70

UNT PROVKÖR. BMW:s nya 5-serie Touring kommer att utmana folkhemskombin Volvo V70. Det är verkligen en rymlig utmanare, som är smart ommöblerbar bak och härlig att köra. Bilen känns fulländad in till den minsta skruv.

Bagageluckan öppnas med nyckel och sveper upp automatiskt - och tar skyddsgardinen med sig upp. Bakrutan kan öppnas separat för små prylar som lastas in.

Bagageluckan öppnas med nyckel och sveper upp automatiskt - och tar skyddsgardinen med sig upp. Bakrutan kan öppnas separat för små prylar som lastas in.

Foto: PER-OLOF LÖNNROTH

Motor2010-09-25 12:00

Nya Touringmodellen av 5-serien är en välgjord bil. Detta är fjärde kombivarianten i 5-serien, som presenterades första gången 1991. Bilen är härlig att köra, gedigen och stabil på vägen och mycket tyst, trots att det är en kombi. Dessutom är den rymlig i bagaget, vilket är ett av de främsta kriterierna för en kombi.
Nu kan faktiskt BMW stoltsera med att ha större utrymme i bagaget än vad V70 har. Med alla stolarna på plats.
Med fällda ryggstöd bak kan den nya Touringen rymma 1 670 liter. Det har också lagts ner stor möda på att få ommöbleringen enkel och lättskött.

Om du öppnat bakluckan, vilket sker med fjärrstyrning från nyckeln och ska lasta in långa saker är det bara att dra i en knapp på sidan bak så fäller du ryggstöden på baksätet. Kassetten till insynsskyddet lossas enkelt och kan placeras bakom de främre ryggstöden och där dras ett skyddsnät upp.
Ryggstöden bak fälls 40/20/40, vilket är mycket praktiskt om du ska frakta långa smala saker och vill behålla två sittplatser bak.
Med kombipaketet följer lastskenor på golvet i bagageutrymmet och detta innebär stora möjligheter att fästa specialinredning.
På klassiskt BMW-manér kan också bakrutan öppnas separat. Praktiskt när mindre saker ska läggas in.

Något som höjer BMW är att de har luftfjädring med automatisk nivåreglering som standard på kombin. Detta är tillval på sedanmodellen. Annars är grundkonstruktionen densamma som sedanen liksom utrustningslistan och motoriseringen med fyra motoralternativ.
Nu kunde jag också för första gången provköra den nya fyrcylindriga 2-liters dieselmotorn på 184 hästar. Med denna dockad till en sexväxlad manuell låda nådde jag en förbrukning under min provkörning på 0,75 liter per mil, men enligt fabriksuppgifter ska den klara sig på 0,51 liter per mil och släppa ut 135 gram koldioxid per kilometer.

Den här motorn i kombination med manuell låda har start/stop-funktion. Om du stannar vid rött ljus inne i stan och lägger ur växeln så stannar motorn. Den startar blixtsnabbt så fort du rör kopplingen. Under min provkörning var det mest landsvägskörning med knixiga vägar och mycket gasa och bromsa. Det påverkade förbrukningen, men gav goda möjligheter att njuta av bilens härliga köregenskaper.

FAKTA: BMW 520d Touring

BETYG: 4 fyrar av 5 fyrar
RESULTAT: 44 av 50 poäng

ALLMÄNT 9 av 10 poäng
Tjänstevikt (kg): 1 790
Max släpvagnsvikt/med B-kort (kg): 2 000/1 100
Drivning: Bak
Växlar: M6
Cylindrar/volym/drivmedel: 4/1 995/Diesel
Maxlast (kg): 650

PRESTANDA 8 av 8 poäng
Effekt (hk): 184
Vridmoment (Nm/varv): 380/1 900
0-100 km/t på (sek): 8,3
Vändcirkel (m): 12,2

KOMFORT 9 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak: 40/20/40
Ställbar ratt: Höjd/Längd
Bagageutrymme (lådliter): 560/1 670
Luftkonditionering: ECC
Styrservo: Elektrisk

SÄKERHET 9 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser: Ja
Krockkuddar/krockgardiner: Ja/Ja
Fästen barnstol: Isofix
Antisladdsystem: Ja
Aktiva nackskydd (fram/bak): Ja/Nej

MILJÖ 3 av 4 poäng
CO2 (gr/km): 135
Bränsleförbrukning (l/100 km): 5,1

EKONOMI 6 av 8 poäng
Pris på gatan (kr): 367 900
Skatt (kr): 2 788
Serviceintervaller (mil/år): 3 000/2
Garantier (nybil/vagnskada/rostskydd): 2/3/12
Avgassystem (kr, utom kat): 12 055
Strålkastarglas (kr/insats): 5 455

PLUS
Välgjort bygge med många smarta lösningar som efterfrågas i en kombi.

MINUS
Den lilla dieselmotorn kräver grundgas för att inte storkna i starten.

TRE AV DE VASSASTE KONKURRENTERNA

Audi A6 2,0 TDI Avant
323 200 kronor.
Stora tjänstebilsfavoriten som bjuder på fin komfort.

Mercedes E 220 CDI
394 900 kronor.
Prismässigt är det dyrt även om bilen är bra.

Volvo V70 D5
335 900 kronor.
Prisvärd folkhemsbil, som är svår att slå.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!