Att veta vilket däck som är bäst är inte enkelt. För en lekman ser de väldigt lika ut och allt man kan gå efter är antingen biltidningarnas tester, däckverkstadens råd eller så förlitar man sig på kända varumärken.
Men snart blir det ändring på den saken. Från och med i sommar måste däcktillverkarna i enlighet med en ny EU-regel märka däcken med ett klistermärke som visar däckets rullmotstånd, buller samt egenskaper på vått väglag.
I Sverige kallas det för ”energimärkningen”, helt enkelt för att det är samma typ av märkning som redan finns på nya kylskåp och frysar.
– Energimärkningen kommer, förhoppningsvis, på sikt att både ändra köparnas beteende och tillverkarnas produktion, säger Anders Hallberg, projektledare på Energimyndigheten, som ansvarar för märkningen.
Han tror att energimärkningen kommer att minska den totala drivmedelsförbrukningen inom EU med fem procent. För en privatperson som kör 1 500 mil om året motsvarar det en besparing på ungefär 1 000 kronor med dagens bensinpris.
När det gäller buller är det så enkelt som att ju lägre buller desto tystare blir det. När det gäller prestandan i vått väglag är det lite lurigare och som nordbo gäller det att tolka informationen rätt.
För sommardäck är det inga konstigheter, men för vinterdäck ska man i princip bortse från symbolen. Märkningen säger nämligen ingenting om prestanda i vinterkyla. Det är till och med så att däck framtagna för nordiska vinterförhållanden kan framstå som sämre än andra, eftersom de inte är optimerade för våta tyska eller franska vintervägar.
– Vi jobbar på att ta fram metoder för att mäta vinteregenskaperna, men det är komplicerat. Där gäller det som konsument att man även i fortsättningen kollar biltidningarnas tester och frågar specialisterna om råd, menar Anders Hallberg.
Lagom till att vi ska byta till vinterdäck igen kommer energimärkningen att synas tydligt på däckverkstäderna. Enligt EU-direktiven ska återförsäljarna ha anpassat sig till reglerna den 1 november.
Energimärkningen gäller dock inte dubbdäck, regummerade däck, reservdäck för tillfälligt bruk eller begagnade däck.
Tjäna pengar på nya däcken
Snart blir det enklare att köpa energisnåla däck. Från och med i sommar måste alla däck som tillverkas märkas med den nya energimärkningen på samma sätt som kylskåp och frysar.
Nya energimärkningen ska vara genomförd i försäljningsledet till 1 november.
Foto: Scanpix
Lär dig läsa den nya märkningen av däck
Så fungerar energimärkningen
Energimärkningen av däck känns igen från märkningen av kylskåp och frysar. Egentligen är det rullmotståndet som mäts, men eftersom det som avgörs är energiförbrukningen är symbolen en bensintank. Ett knallgrönt A är lägsta rullmotstånd och ger därmed minsta energiförbrukning, medan ett rött G betyder högt motstånd och hög förbrukning.
Prestanda i vått väglag mäts bara i en fallande skala från A till G.
Bullermåttet har bara tre steg, men där sätts å andra sidan antalet decibel ut.
Dags byta till sommardäck
Fram till den 31 mars måste vinterdäck användas vid vinterväglag.
Fram till den 15 april får dubbdäck användas om det finns risk för vinterväglag. Dubbfria friktionsdäck får användas året runt, men rekommenderas inte eftersom vinterdäck har betydligt sämre vägegenskaper.
Så förvarar du vinterdäcken
Däck ska lagras svalt, mörkt, torrt och med eventuellt vägsalt borttvättat. Förhindra kontakt med bensin, olja, fett och lösningsmedel.
Däck utan fälg kan ställas upp eller staplas. Omonterade däck bör inte hängas upp, eftersom däcken då kan deformeras. Däck med fälg och däck fyllda med luft lagras stående, liggande eller hängs upp i fälgen. Stående monterade däck bör ha ett övertryck på 0,5 bar.