Tidernas tokigaste bilar

Vad sägs om en bil med ett inbyggt kärnkraftverk? Eller en som trivs lika bra på sjön som på motorvägen? Vi kollar in fem av de knäppaste bilarna någonsin.

Foto: Bokförlaget Max Ström

Motor2011-03-12 12:01

Dagens bilar är så lika att det är svårt att se skillnad mellan bilmärken och modeller. De fungerar dessutom på ungefär samma sätt allihop. Annat kunde det varit om alla galna och vågade konceptbilar som skapats under åren hade förverkligats. Här är fem av av de allra tokigaste idéerna.



Båtbilen Amphicar, 1961.

Det är inte alla knäppa idéer som stannar på ritbordet. Tyska Amphicar tillverkades faktiskt under fem år i ungefär 4 000 exemplar. Det unika med bilen var att den var både bil och båt, om än inte särskilt lyckad som någon av dem. 1968 lyckades dock två Amphicars korsa engelska kanalen under hårda förhållanden. Samma år användes dessutom bilen i en scen i den första Rosa Pantern-filmen. I dag finns ungefär 700 bilar kvar.

Ford Nucleon, 1958.
När vi pratar om alternativa bränslen i dag är det uppenbarligen inte riktigt samma sak som man menade på 1950-talet. Den här modellen från Ford lämnade visserligen aldrig ritbordet, men som namnet antyder var det tänkt att Nucleon skulle drivas med kärnkraft.
Reaktorn skulle placeras över bakaxeln och med full tank skulle bilen kunna gå 800 mil innan bränslet tog slut.

Renault Racoon, 1993.
Det här är bilen som skulle klara i stort sett allting. Den har ett höj- och sänkbart chassi, är terränggående med fyrhjulsdrift och breda däck. Den hade dessutom en mycket kraftfull V6 biturbomotor med manuell växellåda.Om man tröttnade på att köra i öken eller skog kunde man ge sig ut på havet istället. Racoon hade nämligen även två hydrojetdrivna motorer och kunde göra fem knop i vattnet.

GM Firebird III, 1958.
Samma år som Ford skissade på kärnkraftsdrivna bilar experimenterade GM med jetmotorer. Firebird var tänkt som ett jetplan på landsväg och första modellen ska ha kommit upp i 160 kilometer i timmen redan på ettans växel, men lär ha förlorat väggreppet på tvåan.
När man presenterade den tredje modellen, Firebird III, såg bilen till och med ut som ett flygplan, hade styrspak i stället för ratt och sju minivingar och stjärtfenor. Den hade dessutom luftkonditionering och farthållare. Däremot bytte man ut jetmotorn mot en vanlig bensinmotor.

Cadillac Cyclone, 1959.
Den här bilen påminner en hel del om de bilar Batman körde när han fortfarande kallades Läderlappen i Sverige.
Det unika med bilen var dock inte designen utan att den var försedd med två radarsystem. Radarn sökte helt enkelt av vägbanan efter hinder och varnade föraren med både ljus- och ljudsignal om någon fara dök upp. Ett säkerhetstänkande som var långt före sin tid och först nu börjar bli verklighet, om än med andra system än radar.

Foto: Bokförlaget Max Ström

Källa: Skruvade bilar, Bokförlaget Max Ström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!