Test: Saab 9-5 2.0T Linear Sportcombi

Saab 9-5 klarar av konstycket att andas total säkerhet och sportbil med familjetouch på en och samma gång.Sportcombin är en bil med massor av möjligheter i snygg förpackning.Men — då kostar det också en kvarts miljon för den enklaste modellen.

Motor2003-05-06 13:45
Som ägare till en Saab 9-5 börjar man garanterat snegla mot en politisk karriär med huvudfråga trafik.
En Saab 9—5 är nämligen som roligast i farter som överskrider de högst tillåtna i Sverige.
Risken för att du som nybliven Saabägare kommer att ses i nästa förstamajtåg under skylten "FRI FART NU" är tyvärr överhängande.
Under hundra är 9-5:an nämligen inte speciellt märkvärdig. Inte med 2.0T-versionen med 150 hkr under huven i alla fall.
Tvärtom är bilen i de lägena lite av en besvikelse. Ganska snart lär man sig dock att trampa till lite rejälare, men innan man har lärt sig trögheten hostar motorn till ett par gånger, och man är snubblande nära motorstopp vid rödljusen.

Över hundra —på motorväg vid långresa — blir 9—5:an en sann dröm.
Med frugan fram och tre bångstyriga busungar bak, som man enkelt fjättrar med trepunktsbälten på alla platser, glider man smärtfritt framåt mot målet.
Om bilen är trög under 100 km/h, så blir omkörningar i högre farter till bagatellartade situationer under en långresa.
Komforten lämnar inget i övrigt att önska. Det tar många mil innan träsmaken sätter in.
Tidigare har undertecknad varit flerfaldig Saabägare, uteslutande gamla 900:or.
Problemen med dem var ofta högljudda, otäta dörrar som Saab aldrig verkade få bukt med, och en växellåda man tvingades brottas brutalt med.
Alla sådana hyss är naturligtvis helt bortblåsta i dagens moderna 9-5:a — ändå har man lyckats behålla "Saab-känslan" som får de redan frälsta att troget vandra Saabspåret vidare.

Små egenheter som nyckeln mellan sätena finns naturligtvis kvar, och våga inte dra ur nyckeln utan att lägga i backen — det går naturligtvis inte.
Även om Saab besegras av Volvos V70 när det gäller lastkapacitet, så duger utrymmet defintivt utan att vara överdådigt.
Enda riktigt negativa var bränsleförbrukningen som var svår att hålla ned. Under drygt 100 mils testkörning kom förbrukningen sällan ned under litern.
Men det kanske berodde på en allt för gasglad högerfot?

Plus och minus
+ Komforten är nästan olidligt skön. Till och med Saabs gamla ökända problem med vindbrus från otäta dörrar är som bortblåst. Väghållningen superb. Lika stabilt som att köra tunnelbana.
- Varva om du vill iväg, varva utav bara tusan! Den annars perfekta motorn är lite väl tjurig när man vill smyga iväg lite försiktigt, och kräver ett rejält tramp på gasen. Känns onödigt.
Ett definitivt minus för bränsleförbrukningen. Hundralapp efter hundralapp bläddrar förbi när man står framför pumpen.

Exteriör:
Interiör:
Förarmiljö:
Passagerarmiljö:
Stadstrafik:
Landsväg:
Summa: 30

SAAB 2.OT LINEAR SPORTCOMBI
Pris: 252 700 kr
Garantier: Nybilsgaranti 2 år, vagnskadegaranti 3 år, rostskyddsgaranti 6 år.
Bränsleförbrukning: 9,2 l/100 km
Motor: 4-cylindrig radmotor med cylinderblock i gjutjärn och cylinderhuvud i lättmetall. 16 ventiler, dubbla överliggande kamaxlar och två balansaxlar.
Maxeffekt: 150 hkr vid 5 500 varv/min
Max vridmoment: 240 Nm vid 1 800 varv/min
Acceleration: 0-100 km/h 9,8 sek
Toppfart: 210 km/h
Längd/bredd/höjd (cm): 483/179/150
Bagagevolym: 416 liter (1 490 med nedfällt baksäte).
Tjänstevikt: 1 680 kg
Totalvikt: 2 200 kg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!