Test: Kia Sorrento

Med Kia Sorrento försöker den sydkoreanska biltillverkaren ta sig in i det allt hetare segmentet av storstadsjeepar.

Kia Sorrento. Fullstor SUV med lockande look till konkurrenskraftigt pris.

Kia Sorrento. Fullstor SUV med lockande look till konkurrenskraftigt pris.

Foto: Rolf Hamilton

Motor2003-03-11 10:08
Sedan någon tid har det funnits en dieseldriven Sorrento i bilhallarna. En råbarkad sälle som i karaktären tycks rikta sig till de som hellre kör i diket än på vägen.
Nu introduceras den lyxigaste versionen, 3,5 V6 Excellent. Priset, 294 900 kr.
Bilen som ritats av Kias designcenter i Frankfurt bär tydliga drag av både Mercedes och Lexus. Resultatet är lyckat och tycks tilltala alla i testteamet.
Kupén är väl tilltagen i storlek, liksom utrustningslistan, barometer och höjdmätare kanske är overkill även för ett knappfreak, men kul. Inredningen känns plastig och fuskträpanelerna är direkt fula. Modernare och mindre plastiga material finns i andra, nyare bilmodeller.

På landsväg är Sorrento skön att köra. Motorn jobbar lågmält långt där framme och själv kan man njuta av utsikten från andra våningen. Känslan är inte olik den som ges i betydligt dyrare SUV:ar.
I stadstrafik blir det värre. Bilen känns stor, inte minst då det kommer till fickparkeringar. Bränsletörsten i stan är rejäl med en så här tung bil, 2100 kg. Fabriken uppger en blandad förbrukning på 1,26 l/mil. En uppgift som inte testats.
Sorrento fungerar utmärkt som drag- och terrängbil. Kombinationen rambygd bil och lågväxel ger en robust konstruktion med ordentligt bett då det krävs. På minuskontot står en struttig gång över gupp och ojämnheter i vägen. Ramen gör bilen dessutom farlig vid kollisioner med mindre bilar.

Kia Sorrento lyckas kombinera de egenskaper som kännetecknar en fullstor SUV. Kraftfull design, rejäla utrymmen och köregenskaper som svarar mot behoven på såväl obefintliga- som landsvägar. Detta till ett svårmatchat pris. Återstår att bevisa är om kvalitén motsvarar kraven.

Plus
Kvalitetskänsla
Utrymmen
Motor

Minus
Åbäkig i stadstrafik
Bränsletörst
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!