Test: Citroën C5 2.0i

Citroën C5 kombi är större än vad man tror och konkurrerar klart med andra kombi när det gäller att rymma den stora familjen. En överraskning när det gäller komfort och med samma mjukhet och tysthet som kännetecknar franska bilar.

Motor2003-05-06 10:51
Det känns bra att sätta sig i Citroën C5. Stolarna är bekväma och lätta att ställa in. Sikten bra både fram och bak och reglagen tydliga och lätta att manövrera.
Flera små fack för småmynt, telefon och andra saker mellan framsätena är ett plus. En ambition att inreda sobert elegant i falskt ädelträ kanske avskräcker en del men roar mer än irriterar.
Till det yttre har den de mjuka och snygga linjer som franska bilar utmärker sig för att ha. Långsmala linjer utan nägra vassa detaljer.
Däremot sticker en list ut i sidodörren som är mer än vass när man öppnar, vilket irriterar den som inte är beredd på att fastna på vägen ut.

Bilen rymmer utan problem fem passagerare. Den är överraskande stor inuti. Även för de längsta i sällskapet går det bra att sitta hyfsat bekvämt. Att dessutom packa för samma fem passagerare går bra.
Bagageutrymmet är stort och det mesta går in utan problem. Ett finurligt nät håller även småsaker på plats i bagageutrymmet när man ska iväg på den kortare turen.
Däremot känns Citroën C5 stor och otymplig när det är dags att fickparkera. Visserligen hjälper parkeringsvarnaren till när det är dags att tränga sig in i en liten ficka i centrala Uppsala, men bilen känns ändå lång. Man blir osäker på när bilen "tar slut". Det är visserligen ett problem som löser sig när man hunnit lära känna sin bil, men det är trots allt ett problem man stöter på när man ska smyga sig in i en ruta på stan eller en plats mellan betongpelare i parkeringsgaraget. En rolig och praktisk detalj just i trånga utrymmen är att backspeglarna fälls in när man låser bilen.

Den är i övrigt mjuk och lättmanövrerad. Tyst och skön att sitta i på långresan. Men när man kommer upp i högre hastigheter blir den "slängig" och inte fullt så stabil som man kan kräva av en bil i den här storleksklassen. Den accelererar heller inte så bra som man kan önska sig vid omkörningar.

Plus och minus
+ Komfort, rymlig, mjuk att köra, sköna stolar, god sikt
- Svajig vid hög hastighet, svårparkerad, brackig inredning

Exteriör:
Interiör:
Förarmiljö:
Passagerarmiljö:
Utrymmen:
I stadstrafik:
På landsväg:
Summa: 24

Citroën C5 2.0i, 16 V, SX
Pris: 189 900
Grantier: 2 års nybilsgaranti med obegränsat miltal, 12 års rostskyddsgaranti, 3 års assistansgaranti, 3 års lackgaranti
Bränsleförbrukning: 8,4/100 km
Motor: Rak 4-cylindrig 2 liters motor med 4 ventiler/cylinder, multipointinsprutning
Maxeffekt: 138 hk vid 6 000 varv/min
Max vridmoment: 190 vid 4 100 varv/min
Längd/bredd/höjd: 4755/1770/1476
Tjänstevikt: 1 500 kg
Totalvikt: 1967 kg
Bagagevolym: 1658 liter med nedfällt baksäte
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!