Ta bussen i stället

Peugeot 308 är en av våra mest populära familjebilar. Och lägger du till bokstäverna SW i modellbeteckningen får du en högre, rymligare och mer praktiskt variant.

Peugeot 308 SW valdes i fjol till årets familjebil - och smartare val för en barnfamilj är svårt att finna.

Peugeot 308 SW valdes i fjol till årets familjebil - och smartare val för en barnfamilj är svårt att finna.

Foto: Rolf Gildenlöw

Motor2009-02-28 09:03
I fjol utnämndes den till årets familjebil. Fast den påminner mer om en liten buss och finns för bensin-, etanol- och dieseldrift.
Men det var faktiskt en annan fransos, Renault, som var först på banan med en liten kompakt familjebuss, eller MPV som är den formella beteckningen. Renault Scénic lanserades redan 1996 och fick snabbt efterföljare från snart sagt alla konkurrenter.
Peugeot föredrar dock att kalla sin förvuxna version av nya 308:an för station wagon/sport wagon, SW. Den är nästan en decimeter högre än basmodellen, drygt två decimeter bredare och nära nog tre decimeter längre. Utan att för ett ögonblick kännas stor eller klumpig.
Tvärtom upplevs 308 SW som smärt och lättrörlig utan ett spår av busskänsla.

Provbilen är femsitsig men för 7 000 kronor kan du få två extra säten som fyller hela bagagerummet. De kan inte fällas ned i golvet och är definitivt inte avsedda för vuxna passagerare.
Men alla passagerarstolar går att lyfta ut ur bilen om du tillfälligt skulle ha behov av en skåpbil. Det ordinarie baksätet är uppdelat i tre stolar som kan flyttas individuellt både i längsled och i sidled.
För att förstärka rymdkänslan är SW-modellen redan i standardutförandet försedd med ett gigantiskt glastak som flyter ihop med vindrutan och sammanlagt ger 3,2 kvadratmeter sikt mot himlavalvet. Taket är dock inte öppningsbart.

Egentligen ska man ju inte diskutera smak, som är något högst personligt, men nog verkar det som om designavdelningen gick vilse någonstans i höjd med den mittre dörrstolpen. Gamla 307 SW är snyggare.
Inne i bilen sitter dock det mesta rätt och utrymmena är väl disponerade. Flexibiliteten är redan omnämnd.
1,6-litersdieseln som sitter i vår bil är lagom stark, snål, tyst och mycket dragvillig. Det bästa motoralternativet, enligt min uppfattning. Det finns en större 2,0-liters diesel i sortimentet som kostar 12 000-15 000 kronor extra plus två bensinalternativ på 120 respektive 150 hästkrafter. Till detta en 2,0-liters bioflexmotor på 140 hästar för körning på E85.
Åkkomforten är på typiskt franskt manér på gränsen till för mjuk. Å andra sidan är komforten mycket hög, i alla fall fram.
Provbilen har en ny växellåda med sex steg som är rappare än vad fransmännen brukar erbjuda. Automatlåda kostar 12 000-14 000 kronor.
Peugeot 308 SW finns i två utrustningsnivåer: Premium och den dyrare varianten Premium+. Den enda väsentliga skillnaden dem emellan är att du får vita mätartavlor på instrumentpanelen och en förarstol med svankstöd om du väljer den lyxigare nivån.
FAKTA:
Peugeot 308 SW 1,6 HDi

Betyg: 4 av 5 fyrar
Resultat: 45 av 50 poäng
Allmänt: 9 av 10 poäng
Tjänstevikt(kg): 1 570
Max släpvagnsvikt(kg): 1 400
Drivning: Fram
Växlar: M6
Cylindrar/volym (cm3): 4/1 560
Maxlast (kg): 580

PRESTANDA: 8 av 10 poäng
Effekt (hk): 110
Vridmoment (Nm/varv): 240-260/1 750
CO2 (g/km): 134
0-100 km/t på (sek): 12,5
Vändcirkel (m): 11,1

KOMFORT: 8 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak: Ja (och flyttbart)
Ställbar ratt: Höjd/längd
Bagageutrymme (lådliter): 573/1 736
Luftkonditionering: AC
Styrservo: Elhydraulisk

SÄKERHET: 10 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser: Ja
Krockkuddar: 7
Fästen barnstol: Ja
Sidokrockkuddar: Ja
Sidokrockgardin: Ja

EKONOMI: 10 av 10 poäng
Pris på gatan: 194 990
Skatt: 2 740
Bränsleförbrukning (l/mil): 0,51
Serviceintervaller (mil/år): 2 000/2
Garantier: 2/3/12

RESERVDELAR
Avgassystem (utom kat) 1 589
Strålkastarglas/insats 2 188 (komplett)

PLUS:
Flexibel och komfortabel. Bra dieselmotor och angenäm prisbild.

MINUS:

Två extrastolar stjäl bagagerum. Fulare än föregångaren, eller?
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!