Svarta lådor kan ge svar

Svarta lådor som samlar information om vad som händer vid olyckor finns redan i många svenska bilar. När informationen ska användas är dock osäkert.

Håkan Lundh

Håkan Lundh

Foto:

Motor2012-03-24 12:02

– Det går alldeles för långsamt, säger Trafikverkets Claes Tingvall.

I USA finns det numera en lag som kräver att nya personbilar ska ha en "event data recorder", EDR. Det är en modul som spelar in vad som händer alldeles innan, under och efter en olycka. Men inte nog med det, polis och myndigheter ska ha fri tillgång till informationen.

Samma lådor sitter även i allt fler europeiska bilar, men med en avgörande skillnad: Informationen används inte.
– Det är en skatt av kunskap som gömmer sig där. Vi har kommit så långt i utvecklingen av trafiksystemen att det börjar handla om finlir. För att kunna göra systemen ännu säkrare skulle vi behöva veta på mikrosekunden vad som händer under ett olycksförlopp, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket.

Men svarta lådor är inget nytt i Sverige heller. Folksam började sätta in dem för 20 år sedan, Volvo likaså. Hittills har det handlat om ett slags krockminne som sitter kopplat till bilens krockkudde. Det är ett minne som mäter exakt vad som händer i en krock - när bilens krockkuddar utlöses - och sparar den informationen.
– Vi samlar in informationen för att utveckla säkrare bilar helt enkelt. Ju mer vi vet om hur bilen beter sig vid en krock, desto bättre säkerhetssystem kan vi göra, säger John-Fredrik Grönvall, säkerhetsexpert på Volvo.

EDS-tekniken spelar även in saker från bilens andra datorenheter och kan därmed mäta exempelvis bromskraft och rattutslag. Tekniken tillåter även att ett längre tidsintervall, innan och efter krocken, sparas.
– Det är klart att det finns en poäng i att kunna dela med sig av informationen för att skapa säkrare helhetslösningar i trafiken. För att nå noll döda i trafiken måste vi jobba med helheten, säger John-Fredrik Grönvall.

EU-kommissionen har varit på gång med lagstiftning, men i flera europeiska länder finns ett starkt integritetsskydd som sätter käppar i hjulet. Sverige har sådana lagar, men viktigare är kanske att Tyskland har det.

Samtidigt har försäkringsbolag i många EU-länder börjat erbjuda kunder svarta lådor, som kollar hur de kör, mot en lägre premie. Inte minst i Italien har det blivit en stor succé. Folksam testar just nu ett sådant EDR-baserat system för att se om det kan fungera även i Sverige, men är inte klara med utvärderingen förrän i höst.

Claes Tingvall hoppas att utvecklingen inte ska behöva ta omvägen via försäkringsbolagen.
– Jag har ärligt talat svårt att förstå vad det finns att vara rädd för. Det borde väl vara självklart att vi tar tillvara all information vi kan vid svåra olyckor för att lära oss något av dem. Tänk om vi skulle sluta samla in svarta lådor efter flygkrascher eller fartygsolyckor bara för att informationen är känslig? Det här handlar om att rädda liv, säger han.

Vajerräcken räddar liv
Trafikverkets satsning på vajerräcken mellan vägbanorna och så kallade 2+1-vägar genomfördes till stor del tack vare Folksams svarta lådor. Folksam har med sina kunders medgivande eftermonterat svarta lådor i bilar, som mäter krockkrafterna i krockögonblicket, ända sedan 1992. Med statistik och siffror från dem kunde man visa hur vajerräcken till höger om vägen räddade liv. Dessa siffror låg sedan till grund för utvecklingen och satsningen på den lyckade ombyggnaden till 2+1-vägar.

Enkelt försäkringssystem
En orsak till att Sverige halkat efter i användandet av svarta lådor är att vi har ett enkelt trafikförsäkringssystem med låga självrisker jämfört med många andra länder. Kraven på bevis om exakt vad som hänt vid en olycka är inte särskilt höga, de allra flesta trafikolyckor kräver inte ens polisens inblandning för att lösas mellan försäkringsbolagen.

Att svarta lådor används så flitigt och fritt i USA beror på det komplicerade juridiska systemet där. Allt började med att biltillverkarna satte in svarta lådor för att få fram fakta vid stämningar från privatpersoner som hävdade att bilen uppträtt konstigt vid olyckstillfällen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!