Jo, det sitter faktiskt en femcylindrig motor från Volvo under huven på den här kolsvarta RS-modellen från Ford, som klår de flesta standardbilar på marknaden i dag. Om man nu kan kalla en bil som bara tillverkas i 500 exemplar för en standardbil. Det är just därför den heter RS500.
Hästkrafterna är inte riktigt lika många. Men 350 stycken räcker långt och är 45 fler än i vanliga Focus RS. Även vridmomentet är höjt från 440 till 460 Newtonmeter. Motorn har fått en större laddluftkylare, en större luftfilterbox och ett vidgat främre avgasrör. Plus en förstärkt bränslepump.
Det är nästan lite svårt att tänka sig att den här motorn faktiskt är drygt 20 år gammal och togs fram till Volvo 850.
På utsidan utmärker sig Ford Focus RS500 genom att vara helt klädd i svart. Även hjulen är kolsvarta. Någon annan kulör går inte att få. Även om bilen faktiskt är folierad (den mattsvarta färgen är alltså en påklistrad plastfolie) så är den svart även om du sliter bort folien. Fast blanksvart.
Det som körmässigt skiljer både RS500 och vanliga RS är motorns fantastiska dragförmåga genom hela registret. Medan andra sportvagnar med trimmade maskiner måste jagas på höga varv för att ge fullt utbyte kan den här bilen "gubbköras" på höga växlar och låga varv. 50 kilometer per timme på sexans växel är inga problem.
Egentligen kommer växellådan bäst till användning vid motorbromsning. Vid acceleration kan du gärna hoppa över några steg - det skjuter på för fullt ändå.
I ärlighetens namn fyller en sådan här bil ingen vettig funktion. Även om den går att köra snällt och lagligt så är den hård och stötig och allmänt opraktisk. Det är ju först på en racerbana den kommer till sin rätt och hur många har tillgång till en sådan?
Dessutom släpper den ut mer än dubbelt så mycket koldioxid som en Ford Focus Econetic med 1,6-liters dieselmotor.
Men den som tycker att jag inte ens borde skriva om en sån här bil kan trösta sig med att det inte längre finns några att köpa. De 500 exemplar som tillverkades såldes slut på 27 minuter. Tio av dem hamnade i Sverige. Gissningsvis försvinner flera av dem in i något garage som samlarbil. Det exemplar jag lånade lämnade jag tillbaka utan minsta saknad.
TEST Ford Focus RS 500
BETYG: 3 av 5 fyrar
RESULTAT: 33 av 50 poäng
ALLMÄNT 6 av 10 poäng
Tjänstevikt (kg) 1 560
Max släpvagnsvikt/med B-kort (kg) Får ej dra släp
Drivning Fram
Växlar M6
Cylindrar/volym/drivmedel 5/2 521/Bensin
Maxlast (kg) 305
PRESTANDA 8 av 8 poäng
Effekt (hk) 350
Vridmoment (Nm/varv) 460/4 500
0-100 km/t på (sek) 5,6
Vändcirkel (m) 10,6
KOMFORT 7 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak 60/40
Ställbar ratt Höjd/längd
Bagageutrymme (lådliter) 385-1 247
Luftkonditionering ACC
Styrservo Elhydraulisk
SÄKERHET 8 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser Ja
Krockkuddar/krockgardiner 6
Fästen barnstol Isofix
Antisladdsystem Ja
Aktiva nackskydd (fram/bak) Nej/Nej
MILJÖ 0 av 4
CO2 (gr/km) 235
Bränsleförbrukning (l/100 km) 9,9
EKONOMI 4 av 8 poäng
Pris på gatan (kr) 392 990
Skatt (kr) 2 385
Serviceintervaller (mil/år) 2 000/1
Garantier (nybil/vagnskada/rostskydd) 5/3/12
RESERVDELAR
Avgassystem (kr, utom kat) 16 780
Strålkastare (kr, komplett) 4 335 (xenon)
PLUS
Imponerande prestanda och vassa köregenskaper.
MINUS
Dyr. Opraktisk. Höga driftskostnader. Dubbelt så stora CO2-utsläpp som Focus Econetic.
TRE AV DE VASSASTE KONKURRENTERNA
Mitsubishi Lancer Evolution X
415 900 kronor. 295 hästkrafter.
Fyrhjulsdriven. Tuff, men något överskattad. Räkna med värderas.
BMW 135i
382 000 kronor. 306 hästkrafter.
Trots utsökta köregenskaper den mest komfortabla i sällskapet.
VW Golf R
338 000 kronor. 270 hästkrafter.
Motorsvagast i sällskapet, men den mest värdebeständige.