Suzuki Alto säkrare än vi kan tro

Suzuki är duktiga på små bilar. Lilla microbilen Alto kommer i sin sjunde version och är nu en riktig bil med hög säkerhet. En utmärkt stadsbil.

Indienbyggda Suzuki Alto har kommit i sin sjunde version; säkrare, modernare men fortfarande i litet format.

Indienbyggda Suzuki Alto har kommit i sin sjunde version; säkrare, modernare men fortfarande i litet format.

Foto: Per-Olof Lönnroth

Motor2009-09-26 12:01

Sverige har bara sett tre olika Alto; den introducerades här 1999 som Sveriges billigaste bil. Det var femte generationen av Alto som kom första gången i slutet på 1970-talet i Asien.
Alto tillverkas i Indien och var när den kom för tio år sedan en mycket tveksam produkt. Billig (59 000 kronor), men med bedrövlig säkerhet.

Sjunde generationen Alto har en helt annan uppbyggnad med både sidogardiner och antisladdsystem. Alto fick bara tre stjärnor i Euro NCAP, därför att bilen inte säljs på alla marknader med antisladdsystem. Därmed försvann den förväntade fjärde stjärnan. Men i Sverige har bilen antisladd och får ses som lika säker som konkurrenterna.

Alto är med sina 3,5 meters längd en liten bil. Fram sitter två vuxna utmärkt, men baksätet kan vara trångt för två fullvuxna. Inredningen är enkel och spartansk - men funktionell. En kul grej är den eftermonterade varvräknaren ovanpå instrumentbrädan.
En 3-cylindrig bensinmotor på strax under 1 000 kubik ger beskedliga 68 hästar och det funkar alldeles utmärkt - utom ute på motorvägen. Där blir bilen surrig och ett högt transmissionsljud stör färden.
Tyvärr är den femväxlade lådan väl knölig att hantera med odistinkta lägen.
Bilens form gör att det är lätt att se var hörnen finns och styrningen har en elektrisk servo som gör rattvridandet lätt vid fickparkering. Ute på vägen är styrningen helt godkänd för biltypen.


Utrymmesmässigt blir det inte mycket att hurra för i en så kort bil. Fram åker jag alldeles utmärkt och jag kan med nöd klämma in mig i baksätet när jag har framstolen inställd för min körställning.
Bakdörrarna gör det enkelt att komma in, men enkelheten avslöjas när jag skall öppna sidorutorna bak. Där är det gammal hederlig knäpplösning på rutan - som i gamla Amazon.
Bagageutrymmet blir också litet - en drickaback går in, men inte så mycket mera. Baksätets ryggstöd kan fällas ned och då blir det större plats för bagage.

Irriterande är att bagageluckan bara kan öppnas med nyckel eller också med ett handtag vid framsätet. Bökigt när du kommer med kassar och skall lasta in i bagagerummet.
Utrustningsnivån är lågt satt för att hålla nere priset. En enkel AC kostar 3 900 kronor i ett paket med CD-radio. Det tillägget spelar stor roll när bilen sedan skall krängas som begagnad.
Den som vill ha värme i stolarna fram får också betala extra för detta. Det kostar 2 900 kronor.

Suzuki Alto 1,0

BETYG: 3 av 5 fyrar

RESULTAT: 38 av 50 poäng

ALLMÄNT: 7 av 10 poäng
Tjänstevikt (kg) 855
Max släpvagnsvikt (kg) 200
Drivning Fram
Växlar M5
Cylindrar/volym (cm3) 3/9 96
Maxlast (kg) 395

PRESTANDA: 8 av 10 poäng
Effekt (hk) 68
Vridmoment (Nm/varv) 90/3400
CO2 (gr/km) 103
0-100 på (sek) 14,0
Vändcirkel (m) 10,0

KOMFORT: 6 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak 50/50
Ställbar ratt Höjd
Bagageutrymme (lådliter) 129/367
Luftkonditionering (kr) 3 900
Styrservo Elektrisk

SÄKERHET: 8 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser Ja
Krockkuddar 6
Fästen barnstol Isofix
Sidokrockkuddar Ja
Sidokrockgardin Ja

EKONOMI: 9 av 10 poäng
Pris på gatan (kr) 93 900
Skatt (kr) 405
Bränsleförbrukning (l/mil) 0,44
Serviceintervaller 1 500 mil/1 år
Garantier (Nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 3/3/12

RESERVDELAR
Avgassystem (utom kat, kr) 6 634
Strålkastarglas/insats (kr) 2 270

PLUS:
Liten och smidig i stadstrafik med bra runtomsikt. Fräck formgivning. Snål på bränslet.

MINUS:
Högljudd transmission, bökigt att öppna bagageluckan. Ingen AC och stolsvärme som standard.

Tre av de vassaste konkurrenterna:

Ford Ka 1,2
102 000 kr.
Fräckare i formen, men bara tre dörrar.

Kia Picanto 1,1
89 900 kr.
Största konkurrenten prismässigt och utrymme.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!