Subaru har de nöjdaste ägarma

KRÖNIKA. Som tio-elvaåring knallade jag ibland till Förenade Bil på Börjegatan för att kika på nya bilar, främst BMW och Honda som stod långt fram i försäljningshallen. Men lite mer i skymundan fanns ett annat bilmärke som väckte min nyfikenhet.

Eric Lund är chefredaktör för tidningen Automobil och skriver för Motor varannan vecka.

Eric Lund är chefredaktör för tidningen Automobil och skriver för Motor varannan vecka.

Foto:

Motor2007-05-23 00:01
Bilarna hade ålderdomlig och mycket särpräglad formgivning, de såg lite struttiga ut med hög markfrigång och en smula framåtlutad hållning. Det fanns dessutom en lattjo "personbils-pick up" (uppenbart inspirerad av amerikanska Chevrolet El Camino) som i sitt lyxigaste utförande hade två avlyftbara takluckor.

När jag öppnade dörrarna för att provsitta fann jag att glasen inte omgärdades av några rutramar. Dessutom fanns det en spännande spak bredvid den vanliga växelspaken - nämligen reglaget för att koppla i och ur fyrhjulsdriften. Och när någon av bilarna körde iväg kom ett annorlunda motorljud i dagen - under huven ruvade boxermotorer, precis som i gamla Folkvagnar och Porschar.
Det här var solklart ett bilmärke som körde vid sidan av den japanska mittfåran redan 1983 och ännu 2007 är det ramlösa rutor, fyrhjulsdrift och boxermotorer som gäller i Subaru. Framgången på svenska marknaden har varit måttlig och framför allt koncentrerad till vissa landsändar. Norrlänningar med oländiga vägar och snöiga vintrar lärde sig uppskatta fyrhjulsdriften långt innan den blev legio hos andra bilmärken och överhuvudtaget har Subaru nog haft sina främsta tillskyndare på landsbygden.

På senare år har något hänt. Tekniskt har Subaru fortsatt att gå sina egna vägar och varit sena med att införa självklarheter som antisladdsystem, men en målmedveten satsning på den svenska marknaden börjar ändå bära frukt. Dels i form av ökad marknadsandel (förvisso bara en dryg procent alltjämt), dels i form av påtagligt nöjda kunder.
Det sistnämnda bevisas av den stora undersökning bland bilköpare som tidningen Vi Bilägare varje år genomför tillsammans med några andra nordiska biltidningar, Auto Index. I årets upplaga av Auto Index hamnar Subaru på första plats och kan därmed slå sig för bröstet med att ha slagit både BMW och Toyota i fråga om nöjda kunder.

Vi Bilägare har frågat 6 000 svenska bilägare (med samma åldersfördelning som det totala bilägarkollektivet) hur nöjda de är med sina bilar, med säljprocessen och verkstäderna samt andra frågor som rör livet med bilen. Subaru seglade upp "från ingenstans" till topplaceringen och det lär knappast minska märkets förmåga att attrahera nya kunder. Enligt Subarus svenska generalagent bytte hela 80 procent av deras nybilsköpare 2006 från andra bilmärken.
Subaru gör enligt min mening knappast de bästa bilarna om man väger in samtliga aspekter. Men deras satsning på ett effektivt fyrhjulsdriftsystem och uppenbarligen god driftsäkerhet gör bilarna till kloka val för väldigt många svenska bilister.
Att man dessutom får en rejäl portion udda japansk bilkultur serverad gör knappast saken sämre. Det hade jag på känn redan 1983.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!