Historien om stjärnorna som biltillverkarna så gärna vill åt började i USA. Året var 1979 när det amerikanska trafiksäkerhetsverket, under ledning av den stridbara Joan Claybrooke, skapade New Car Assessment Program (Ncap). Hon hade det svenska trafiksäkerhetsarbetet som förebild och i dag har Ncap fått efterföljare i både Australien, Latinamerika, Kina, Japan och Europa. Euro Ncap, som backas upp av EU-kommissionen, anses vara tuffast av dem alla.
Ett dåligt betyg vid Euro Ncap:s krocksäkerhetsprov kan betyda rena katastrofen för en biltillverkare. När exempelvis nya Rover 100 krocktestades 1997 och bara fick en enda stjärna beslutade företagsledningen kort därefter att lägga ner modellen. Den gick inte att sälja. Ett par år senare var hela Rover Group konkursmässigt och såldes för tio pund! Så sent som i oktober i år kollapsade kinesiska Landwind i Euro Ncap:s krockprov vilket sannolikt får till följd att kineserna senarelägger inbrytningsförsöket på den europeiska marknaden.
Rolf Gildenlöw/TT Spektra
rolf.gildenlow@ttspektra.se