Stjärna med ansiktslyft

Mercedes har utsatt sin storsäljande C-Klass för en nätt ansiktslyftning. Lite ny kosmetik samt en del annan finputs har gjort en bra bil bättre.

Foto: Torbjörn Lundgren

Motor2011-04-07 14:02

Imponerande är att 170 hk starka 220 CDI klassar in som miljöbil med 117 g CO2/km.

Mercedes C-Klass är något så ovanligt idag som en bakhjulsdriven sedanmodell, stadigt parkerad i det så kallade premiumsegmentet.
Ett konservativt koncept kan tyckas men som uppenbarligen säljer bra. I fjol registrerades 3 211 C-Klass. I år, med den ansiktslyfta versionen, räknar man med att sälja 4 000 bilar. C-Klass är tillsammans med den större E-Klass Mercedes storsäljare i Sverige och således mycket viktig för märket.

Ansiktslyftet får betecknas som milt. Stötfångaren fram har en ny, modernare form liksom strålkastare och motorhuv. Strålkastarenheterna har fått nya LED-ljus i C-form och även bakljusen har fått nya LED-insatser.
Interiört har det hänt mer. Man har bytt ut material för att höja kvalitetskänslan, som var rätt hög redan innan. Rattarna har fått sportigare form och kombinationsinstrumentet i mittersta mätartavlan är snyggare och bättre. Dessutom har man integrerat skärmen för navigation på ett elegantare sätt.

Mercedes är alltid Mercedes. Man kan aldrig ta fel på vad det är för bil, vare sig på utsidan eller på insidan och det är förstås en av varumärkets starka sidor.
Så bakom ratten känner man snabbt igen sig. Fasta, bekväma stolar men inte stenhårda. Även instrument och reglage är funktionella och lätta att använda. Det enda jag retar mig på är att jag ideligen slår till farthållarens spak varje gång jag ska använda blinkerspaken. Båda sitter på rattens vänstra sida. Förmodligen en vanesak.

Vi kör en 220CDI sedan. Alltså med en 2,2-liters 4-cylindrig dieselmotor med dubbla turboaggregat och som ger 170 hästkrafter. Maxvridet är björnstarka 400 Nm redan från 1 400 varv/min. Trots att det är en så kraftfull maskin har Mercedes lyckats få ner förbrukningen till 4,4 l/100 km, vilket ger 117 g CO2/km och därmed faktiskt gör den till miljöbil. Starkt!
Och stark är den verkligen. Det finns kraft vid alla tillfällen och inte ens när jag misshandlar motorn genom att köra på 6:ans växel i låg fart och uppför en backe protesterar den utan drar bara på snällt. Och något dieselknatter störs man inte av heller. Vid hårt gaspådrag morrar den dovt men knappast som en typisk diesel.

Vägegenskaperna är trygga. Det här är en väl balanserad bil. Fjädringen är bestämd utan att vara hård och sväljer i stort sett alla ojämnheter på de skånska småvägarna. Styrningen går nästan löjligt lätt i låg fart men är fast och exakt uppe i fart.
Vi kör en manuellt 6-växlad version. Väljer man den 7-stegade automatlådan klarar bilen inte miljöbilsgränsen. Samma sak om du vill ha kombiversionen – kombitillägget är för övrigt 7 000 kronor.

Det finns totalt fyra bensinmotorer (instegsversionen är C180 med bensinmotor på 156 hk – pris från 292 900:-) och fyra dieselmotorer. Fyrhjulsdrift finns också som tillval liksom en hel lista på nya avancerade säkerhetssystem: automatisk ljusbildsreglering, aktiv dödvinkel- och kurshållningsassistans, trötthetsvarnare och aktiv farthållare, för att nämna några.
Tillval finns det gott om och Mercedes tar bra betalt för dem. Men i ärlighetens namn klarar man sig bra i grundversionerna – de innehåller egentligen allt man behöver. Mercedes C-Klass är överhuvudtaget inte någon billig bil. Det är mycket pengar men också väldigt mycket bil.


FAKTA
Motor: Rak 4-cylindrig dieselmotor på 2 143 cc, dubbla turboaggregat.
Effekt: 170 hk/125 kW vid 3 000 varv/min.
Vridmoment: 400 Nm vid 1 400 varv/min.
Transmission: 6-växlad, manuell växellåda, bakhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/tim på 8,4 sekunder, toppfart 232 km/tim.

Säkerhet 
Föregångaren fick 5 stjärnor av Euro NCAP, dock med den gamla betygsskalan.
Aktiv säkerhet: ABS Låsningsfria bromsar, antisladdsystem med antispinnfunktion, trötthetsvarnare.
Passiv säkerhet: Sju krockkuddar.

ALLMÄNT
Mått
: Längd 459,1 cm, bredd 177,0 cm, höjd 144,7 cm, axelavstånd 276 cm.
Bagage: 475 l (kombi upp till insynsskydd 485 l).
Vikt: Totalvikt 2 115 kg, tomvikt 1 600 kg, maxlast 515 kg.
Max släpvagnsvikt: 750 kg/1 800 kg (obromsat/bromsat).
Bränsleförbrukning/100 km: Blandad körning 4,4 l, stad 5,6 l, landsväg 3,7 l(enligt Mercedes).
CO2: 117 g/km (miljöklass).
Pris: från 322 900 kronor.

PLUS
Kvalitetskänsla, motorstyrka, förbrukning, komfort, vägegenskaper.

MINUS
Högt pris, inte överdrivet rymlig.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!