Man blir oerhört imponerad över prestandan i M5an, en V8 som ger 560 hästkrafter och ett vridmoment på 680 newtonmeter – redan vid 1 750 varv. Dessutom är den snabb som en racer, noll till 100 kilometer i timmen på 4,4 sekunder.
Men vad gör man egentligen med all denna kraft?
Ja, den är väldigt bra att ha vid omkörningar. Inga större planeringar krävs, det är bara att trampa till och flyga förbi.
M5:an är också paketerad på ett sätt som gör att den sätter sig i respekt. Det syns att det är ett kraftpaket: formerna och plåtvecken, luftintagen och utblåsen är inte direkt diskreta. Man får liksom företräde i trafiken. Och en hel del lystna blickar. Och det är inte så dumt.
Motordånet från V8:an kunde vara lite råare. Å andra sidan säger grannarna att det mullrar i trakten en kvart innan bilen dyker upp.
Interiört är det sobert, rymligt och BMW-likt. Sportstolarna är sköna och klämmer fast mig när jag slår på tändningen. Det känns inte att bilen är tung eller att det går fort.
M5:an går dock att förvandla, från doktor Jekyll till Mr Hyde, genom några knapptryck som påverkar inställningen av växlar, fjädring, styr- och gasrespons samt antisladdsystemets ingrepp. Det gäller bara att hitta knapparna och fatta hur man gör. Jag får ta till instruktionsboken för att inse att de beskedliga M1- och M2-knapparna på ratten är svaret.
Jag kör på motorväg och använder först växelspaken för att växla. Helt sanslöst snabb koppling. Trycker gasen i botten och leker med växelspaken. Går över till paddlarna, saktar ner, växlar ner till tvåan, trycker full gas igen, varvar till rött, växlar upp, upp, upp. Den sköna glidaren förvandlas blixtsnabbt till en hård, men stabil racer som tar ett fint grepp om vägen. Det blir ganska så stötigt, men skjutsen känns i magen.
Det är rysligt roligt och underhållande att upptäcka vad bilen faktiskt är byggd för. Den som vill utnyttja hela potentialen och känna på full fart bokar tid på bana eller hänger med på de banträffar BMW anordnar för M5-kunderna.
Glassar in till stan i Comfortläge automat. Parkerar, lägger i parkeringsbroms och stänger av motorn. Nähä?! Den larmar och säger att jag inte kan lämna bilen så här. Gör om proceduren – den larmar igen. Får ta mig en titt i boken igen och ser att jag måste ha ”drive”, eller backen, i vid avstängning för att parkeringsproceduren ska accepteras.
Bökigt igen! Eller är det bara jag? Petitesser måhända, man lär sig ju. Och knappast något en potentiell kund hänger upp sig på. Hittills i år har åtta stycken M5 levererats och ytterligare tjugo kunder väntar otåligt på sina beställda exemplar.
BMW M5
ALLMÄNT
Motor: 4,4 liters 8-cylindrig bensin med dubbelturbo
Växlar: 7-stegad dubbelkoppling, automat
Tjänstevikt: 1 945 kg
Maxlast: 540 kg
Max släpvagnsvikt: 2 000 kg
Längd/bredd/höjd: 491/189/146 cm
EKONOMI Betyg: 3
Pris: 959 000 kronor
Skatt: 2 600 kronor
Garantier: 2 års nybils-, 3 års vagnskade-, 12 års rostskyddsgaranti
SÄKERHET Betyg: 4
3-punktsbälte alla platser: Ja
Krockkuddar: 6 st
Aktiva nackskydd: Ja
Antisladd: Ja
MILJÖ Betyg: 1
Bränsleförbrukning: 0,99 l/mil
CO2-utsläpp: 232 g/km
KOMFORT Betyg: 4
Ställbar ratt: Höjd/längd
Bagageutrymme: 520 l
Luftkonditionering: ACC
Styrservo: Elektrohydraulisk
PRESTANDA Betyg: 4
Toppfart: 250 km/t
Effekt: 560 hk vid 6 000 varv/min
Vridmoment: 680 Nm vid 1 750 varv/min
Acceleration: 0–100 på 4,4 s
HELHETSBETYG: 3
Snygg, kraftfull, stark – lyxbil och sportbil i ett.
Dyr! Skulle vilja ha lite vassare ljud.
Mercedes E63
992 900 kr. 557 hk. CO2-utsläpp:230 g/km. Superstark, vass och körglad konkurrent med tuffare ljud och inredning.
Jaguar XFR
858 000 kr, 510 hk. CO2-utsläpp: 292 g/km. Förförisk bil med vassare ljud än M5:an. Insidan dock inte lika sober.
Audi S6
Gamla S6:an: 776 600 kr. 420 hk. CO2-utsläpp: 230 g/km. Ny S6:a kommer i sommar, pris ännu ej klart.