Jovisst, det finns många sportbilar som klår Audi TT 2,0 TDI Quattro både i acceleration och i toppfart. Från stillastående till 100 kilometer i timmen behöver den 7,5 sekunder och fortare än 226 kilometer i timmen ska den enligt fabriksuppgifterna inte gå. Men poängen med en sportbil är väl ändå att den ska ge en genuin körupplevelse redan från start? Inte enbart när livet och körkortet är i fara?! Så om det här nu inte är världens snabbaste fyrhjulsdrivna sportcoupe så är det i alla fall världens bränslesnålaste och en av de allra roligaste. Åtminstone om vi snackar bilar med GTI-prestanda.
Det är faktiskt ett dussin år sen Audi TT gjorde entré i bilvärlden och blev en omedelbar succé - trots att den inledningsvis drabbades av en del otäcka olyckor vilket tvingade fabriken att komplettera bilen med en liten vinge bak. Flera entusiastiska TT-förare körde nämligen så fort att bilen helt enkelt blev luftburen.
2006 kom en helt ny TT-modell. Ett generationsskifte som gick ganska spårlöst förbi, förmodligen för att det var så skickligt gjort. Trots att nästan allt är nytt i bilen så är alla gener från föregångaren intakta. Men ställer du bilarna bredvid varandra är ingenting likadant. Inte ens måtten.
Och spoilern bak, som ska se till att bilen inte lyfter i hög fart, poppar upp automatiskt och först vid 120 kilometer i timmen.
I fjol överraskade så Audi med att utöka motorprogrammet till TT-modellen med en 2,0-liters diesel! Helgerån? Inte alls, den funkar perfekt i den här lilla nöjesmaskinen. Motorn, som känns igen från flera andra modeller inom VW-gruppen, har en flack vridmomentkurva som når sin topp redan vid 1 750 varv per minut och som inte vänder nedåt igen förrän vid 2 500 varv per minut. Det finns alltså massor av kraft där man som förare helst vill ha den. Audi TT 2,0 TDI finns bara med manuell sexstegad växellåda men momentet i motorn gör att man utan större förlust kan hoppa över var och varannan växel.
Trots att dagens Audi TT är större än ursprungsmodellen så är det fortfarande en bil för bara två. Baksätet är löjligt litet och obekvämt. Men fram sitter jag utmärkt - ständigt grubblande över hur konstruktörerna bakom detta lilla ekipage lyckats avskärma dieselknattret så effektivt och göra det som finns kvar riktigt mulligt.
Sportbil + diesel = sant
En sportcoupe med dieselmotor? Fullständigt otänkbart för bara några år sen. Men Audi TT undanröjer alla tvivel. Bäst av allt - bilen drar bara en dryg halvliter per mil.
Foto: Rolf Gildenlöw
BETYG: 4 av 5 fyrar
RESULTAT: 41 av 50 poäng
ALLMÄNT 9 av 10 poäng
Tjänstevikt (kg) 1 445
Max släpvagnsvikt/med B-kort (kg) Släp ej tillåtet
Drivning 4x4
Växlar M6
Cylindrar/volym/drivmedel 4/1 968/diesel
Maxlast (kg) 325
PRESTANDA 7 av 8 poäng
Effekt (hk) 170
Vridmoment (Nm/varv) 350/1 750
0-100 km/t på (sek) 7,5
Vändcirkel (m) 11,4
KOMFORT 8 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak Ja
Ställbar ratt Höjd/längd
Bagageutrymme (lådliter) 290-700
Luftkonditionering ACC
Styrservo Hydraulisk
SÄKERHET 8 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser Ja
Krockkuddar/krockgardiner 4
Fästen barnstol Isofix
Antisladdsystem Ja
Aktiva nackskydd (fram/bak) Nej/nej
MILJÖ 3 av 4 poäng
CO2 (g/km) 139
Bränsleförbrukning (l/100 km) 5,3
EKONOMI 6 av 8 poäng
Pris på gatan (kr) 365 700
Skatt (kr) 2 976
Serviceintervaller (mil/år) 3 000/2
Garantier (nybil/vagnskada/rostskydd) 2/3/12
RESERVDELAR
Avgassystem (kr, utom kat) 4 334
Strålkastare (kr, komplett) 5 209 (xenon)
PLUS
Stark och snål motor. Underhållande köregenskaper. Bra andrahandsvärde.
MINUS
Baksätet i princip oanvändbart.
Tre av de vassaste konkurrenterna:
Alfa Brera 2,0 JTDm
Ej prissatt.
170 hk. Säljs i Sverige endast med bensinmotor. Oklar framtid.
VW Scirocco 2,0 TDI
276 500 kronor.
170 hk. Exakt likadan motor som i TT men inte riktigt lika alert.
Peugeot 308 CC 2,0 HDi
281 900 kronor.
136 hk. Beskedligast i sällskapet men har å andra sidan nedfällbart tak.