Spår i nylagd asfalt väcker frågor

Vad gör alla lastbilsspår i den nylagda asfalten på länsväg 288 mellan Hökhuvud och Börstil? Trafikverket har svar på frågan.

På nyasfalterade sträckan Hökhuvud-Börstil är det återkommande spår över väg 288, från lastbilstransport av asfalt. Genom nötning ska det i princip vara borta efter vintern enligt Trafikverket.

På nyasfalterade sträckan Hökhuvud-Börstil är det återkommande spår över väg 288, från lastbilstransport av asfalt. Genom nötning ska det i princip vara borta efter vintern enligt Trafikverket.

Foto: Josef Nylén

Motor2018-10-22 16:00

Flera som färdats på länsväg 288 mellan Östhammar och Gimo har reagerat på de återkommande hjulspåren med något hundratal meters mellanrum på den nyasfalterade sträckan mellan Börstil och Hökhuvud.

"Ser ut som om det är nybörjare som gjort det. Det är så många lastbilsspår, från den ena körbanan över till den andra" skriver en person som hört av sig.

Men något nybörjarmisstag är det inte, förklarar projektledare Gunnar Dryselius på Trafikverket. En lastbil med asfalt har kört in framför asfaltsläggaren och tippat i asfalt.

– När lastbilen tömt asfalt och ska ge plats för nästa bil får den med sig lite kladd. Det blir så med den här beläggningsmetoden.

Men att det är grova spår, som räfflor i körfältet?

– Det har blivit ovanligt mycket på den här sträckan. Med största sannolikhet beror det på underliggande lager.

Gunnar Dryselius säger att kombinationen av det bindemedel och stenmaterial som lades på vägsträckan för några år sedan, och den aktuella metoden, är ovanlig. Inför nyasfalteringen har en så kallad "heater" värmt underlaget och ett par centimeter av ytan frästs upp. Sedan har ny beläggning blandats med det underlagsmaterial som frigjorts.

– På det sättet tillför man en mindre mängd ny asfalt, så det är en resurssnål åtgärd.

När kan hjulspåren vara bortnötta?

– Inom någon månad kommer man bara marginellt märka av dem och efter vinterns plogning är de i princip helt borta. Det är redan mindre nu än när det var helt nylagt, säger Gunnar Dryselius.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!