När Volvo kom med sin första S60 för tio år sedan var det få som kunde se att detta var en helt ny bil. De flesta trodde att det var en S80. Släktskapet mellan bilarna och inte minst till trotjänaren V70 gjorde att bilen hade svårt att få en egen identitet. Nu när jag fått möjlighet att provköra den helt nya S60 ute på vägen är det bara att konstatera; den lever verkligen upp till alla sina löften. Nya S60 har mera fart i linjerna och bilen känns både lägre och elegantare. Detta kan bli en bra utmanare till de stora tyska konkurrenterna, som tidigare inte kunnat rubbas av Volvo.
Volvos nya linjer andas mer exklusivitet och fronten på bilen understryker detta tydligt. Chassiet har satts en aning hårt som standard, men den som vill lägga till mera pengar kan få Volvos självjusterande aktiva chassie Four-C för en mer personlig upplevelse. Styrningen är exakt och jobbar snabbt på kurviga portugisiska vägar där provkörningen ägde rum. Med den sexväxlade manuella lådan går det att köra bilen snabbt och aktivt, eller också luta sig tillbaka och njuta av färden.
Den snabba styrningen kan förklaras av ett nytt system som bromsar bilens inre drivande hjul, samtidigt som det yttre får mera kraft vid kurvtagning. Fyrhjulsdrift är tillval, men standard i T6. Hjulbasen har förlängts på bilen och detta gjorde underverk för utrymmet i baksätet, men det blev på bekostnad av ett mindre bagageutrymme (44 liter). Fram är komforten perfekt och stolarna ger bra stöd. Säkerhetsmässigt har Volvo flyttat fram positionerna med S60 genom att som standard ha City Safety, som är en extra trygghet vid kökörning. I farter under 30 kilometer i timmen kan bilen själv bromsa till stopp, om inte föraren hinner med. Fotgängarskyddet kan uppgraderas genom tillvalet med en kamera som identifierar fotgängare och utan förarens påverkan kan bromsa till stopp. Det systemet kostar extra. Under huven finns det fyra olika bensinmotorer att välja på: 1,6 T3 på 150, 1,6 T4 på 180, 2,0T på 203 och T6 på 304 hästkrafter samt två dieslar; D3 på 163 hästkrafter och 35 på 205 hästkrafter. Driv-e kommer senare.
Den nya D3-motorn är egentligen Volvos gamla femcylindriga 2,4-litersmaskin som byggts om och fått kortare slag med en annan insprutning och turbomatning. Här har kraft och bränslesnålhet kombinerats på gränsen till trolleri. Bilen klarar sig på en dryg halvliter per mil, men levererar ändå 163 pigga hästar.