Enligt vissa är de halva bilens utseende och ibland får funktionen stå tillbaka för fåfängan.
Fälgarna håller fast däcken på bilen. Tills för inte så många år sedan handlade det om funktion, åtminstone för gemene man utan större motorintresse. Egentligen behöver man sällan eller aldrig byta fälgar, originalen håller i regel bilens livslängd ut. Men fälgar har blivit estetik.
– Exklusiva fälgar på en svenssonfamiljs kombibil ger wow-effekt, säger Nina Järvitalo.
Hon jobbar som undersköterska på Akademiska sjukhuset och har ett stort motorintresse. Enligt Nina Järvitalo är det fälgarna som gör bilen och hon är beredd att lägga mycket pengar på dem. Sist hon motivlackade sin utställningsbil bytte hon till gråsilvriga aluminiumfälgar som matchade lacken. De gamla gick till bruksbilens däck.
På frågan om det inte duger med snygga navkapslar, utbrister hon: Gud nej!
– Det är liksom tabu. Så plastigt och fult. Kanske kan man ha det på vintern, men inte på sommaren när alla är ute och man syns mer.Bilintresserade har alltid lagt vikt vid fälgarna. För ungefär 20 år sedan började även normalintresserade att göra det, och de sista fem-tio åren har det blivit riktigt vanligt att byta till snyggare och häftigare modeller. Det säger Fredrik Hållander som äger Svenska Gummicentralen i Uppsala. Som specialintresserad tycker förstås även han att fälgarna gör en enorm skillnad.
– Med snygga fälgar blir det en helt annan bil. Men min flickvän märker ingen skillnad, säger han.
Ibland får funktionen stå åt sidan för utseendet. Då snackar vi stora fälgar. De ses som häftiga, men lämnar mindre plats kvar för däcken eftersom samma yttermått måste hållas. Ju större fälgar desto mindre gummi helt enkelt. Bilen drar mer bensin och färden blir bullrigare och stötigare. Nästan så att man kan behöva njurbälte. Men vill man vara fin får man lida pin.
Stora fälgar är dyrare och dessutom ömtåligare eftersom de kommer närmare marken. Det gäller att hålla dem borta från trottoarkanterna, vilket gör det extra nervöst att fickparkera.
Som i det mesta går det trender även i fälgar. Standardfälgar har generellt blivit någon tum större och just nu är det inne med matta färger och svart. Tvåfärgat är populärt, till exempel svart och silver ihop. Men det stora trendbrottet är att så många vill ha aluminium.
Konkurrensen och internethandeln har pressat ner priserna. För tio år sedan var stål standard och mycket billigare.
Många passar på att välja fälgar med snyggare design när de ska köpa nya däck.– Man använder sina originalfälgar på vinterdäcken och skaffar nya fälgar till sommardäcken. Inte många har två uppsättningar snygga fälgar, säger David Andersson på Bildemos däckverkstad i Uppsala.
Han tycker att fälgarna är 50 procent av bilens utseende och tror att man vårdar bilen bättre om man har snygga fälgar.
Den som vill ha lättvättat väljer en modell med bara fem ekrar. Men det viktigaste när man byter fälgar är att de nya passar på bilen. Risken finns att de går att montera men har fel inpressning, vilket kan påverka bilens köregenskaper negativt.
På Specialfälgars hemsida (extern länk) kan man kolla hur olika fälgar skulle te sig på bilen där hemma. Man skriver in bilmodell och färg och sedan klickar man sig igenom alla fälgar som fungerar på just den bilen. Precis så som man kan önska att man skulle kunna testa olika frisyrer hos hårfrissan.
Undertecknad reporters 20-åriga Saab är för gammal för att hitta passande fälgar i fälgprovaren. Det blir till att köra vidare med plastiga navkapslar utanpå de rostiga originalfälgarna av stål.