Snart nya hastigheter i centrum

Framöver väntar nya hastighetsbegränsningar i centrala Uppsala. "Målsättningen är en lugnare och säkrare trafikmiljö”, säger Tove Västibacken, enhetschef för trafik och samhälle på Uppsala kommun.

Tove Västibacken är enhetschef för trafik och samhälle på Uppsala kommun.

Tove Västibacken är enhetschef för trafik och samhälle på Uppsala kommun.

Foto: Uppsala Kommun

Motor2018-03-31 17:44

Sedan hösten 2015 har arbetet varit i gång med att införa nya hastighetsbegränsningar i Uppsala kommun för att skapa en tryggare och säkrare trafikmiljö.

Vägar som tidigare har haft 50 och 70 kilometer som högsta hasighet kommer framöver att få 30, 40, 60 eller 80 kilometer i timmen.

– På det stora hela har det varit positiva tongångar där många tycker att det är bra att det blir 30 kilometer i timmen där det finns mycket oskyddade trafikanter. Utifrån kartmaterialet som har legat ute på vår hemsida är det flera som vill ha fler sänkningar. Sedan finns det som alltid folk som inte tycker att det är bra, säger Tove Västibacken.

Storvretas tätort var först ut som ett pilotområde under ett år. Det har sedan dess utvärderats. Efter det togs ett beslut om att fortsätta med övriga tätorter.

– I dagsläget är det inte så att vi har fått in synpunkter på att vi ska ändra hastighetsgränserna, utan det kan kanske mer upplevas som att det har blivit mer trafik på någon annan gata när vi har gjort hastighetsdämpande åtgärder, men det håller vi på att följa upp genom våra årliga mätningar, fortsätter Tove Västibacken.

Har säkerheten blivit bättre i Storvreta?

– Det är i dagsläget för litet statistiskt underlag för att dra någon slutsats av det efter bara något år, men utifrån de mätningar som har gjorts har medelhastigheten sänkts vid mätpunkterna och det ökar säkerheten.

Den gångna veckan har det skyltats om i Skyttorp och därefter står Järlåsa på tur att få nya hastigheter innan det är dags för de centrala delarna av Uppsala.

– Då blir det mycket mer komplicerat än med de andra tätorterna eftersom det är vägar med mycket mer trafik och korsande gator, och man måste mer fundera mer på hur man ska ta sig an det. I centrala Uppsala finns det redan en hel del gator som har haft 30 kilometer i timmen som det inte blir några större förändringar för, säger Tove Västibacken.

När projektet presenterades i november 2015 var planen att allt skulle vara klart innan det här året är slut. Den tidsplanen bedömer Tove Västibacken är fortsatt rimlig. Trots en ökad belastning med andra frågor för tjänstemännen.

– Det har dykt upp nya uppdrag som parkeringsregleringen i Fålhagen och Luthagen. Det är samma tjänstemän som berörs av det. När vi får nya uppdrag från politiken kan det göra att andra uppdrag får stå tillbaka ett tag. Men nu blir det fullt fokus på det här igen, säger enhetschefen.

Förändringarna gäller bara inom tätbebyggda områden i Uppsala kommun. På övriga vägar är det länsstyrelsen som bestämmer hastigheterna.

LÄS MER: Nu byts de första skyltarna

Uppsalas nya hastighetsgränser

30 km/tim: Gator där fotgängare, cyklister och bilister rör sig på samma yta, centrumgator, bostadskvarter och ofta vid skolor, beroende på typ av skola och hur nära skolan ligger vägen.

40 km/tim: Gator som ofta har gång- och cykelväg på sidorna, busstrafik eller oskyddade trafikanter som behöver korsa gatan.

60 km/tim. Trafikleder, vägar med stort avstånd mellan korsningar, vägar med separata gång- och cykelvägar. Små behov för oskyddade trafikanter att korsa gatan.

Några nya fartgränser

Exempel på gator i centrala Uppsala som får nya fartgränser:

Stadskärnan samt bostadsområden: 30 km/tim.

Luthagsesplanaden, Kungsgatan, Väderkvarnsgatan, Österleden: 40 km/tim.

Tycho Hedéns väg: 60 km/tim.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!