Snaran dras åt i Trollhättan

Eric Lund är chefredaktör för tidningen Automobil och skriver krönikor för Motor varannan vecka.

Eric Lund är chefredaktör för tidningen Automobil och skriver krönikor för Motor varannan vecka.

Foto:

Motor2008-03-05 00:01
KRÖNIKA. Minns du Doktor Sadness, han som med jämna mellanrum kom in i radioprogrammet Rally (P3) för att "ta ned stämningen". Jag riskerar nu att plocka upp hans fallna mantel, för nog förutsätts det att vi svenskar oavkortat ska göra tummen upp när Saab visar embryot till en småbil.
I måndags kväll drogs täckelset av konceptbilen 9X BioHybrid vid bilsalongen i Genève. Samma dag blev det klart att Volkswagen tar över Scania. Händelserna har inget med varann att göra - bortsett från att Saab och Scania för inte så länge sedan var samma företag och att kontrollen över svensk fordonsindustri nu hamnar allt längre bort.

I grunden är det naturligtvis mycket positivt att Saab utvecklar nya modeller i nya segment. Att bara ha två modellserier som dessutom är snarlika i både storlek och funktion, 9-3 och 9-5, är inte hållbart. I synnerhet när den ena är elva år gammal och borde ha fått en ersättare redan för fem-sex år sedan. (De vimsiga försöken med förklädda Subaru- och Chevrolet-modeller, Saab 9-2X och 9-7X, räknar jag inte.)
En småbil är helt rätt steg för Saab. Inte bara för att (bil-)verksamheten en gång i tiden inleddes med just småbilar, utan främst därför att en smart, genomtänkt och nyskapande småbil ger höga imagepoäng. Småbilar är enklare att göra miljövänliga och de är inte aggressiva mot andra vid en krock.
Dessutom har Audi och BMW samt i viss mån Mercedes visat att småbilar kan vara minst lika statustyngda - och därmed möjliga att ta rejält betalt för - som större bilar. Saabs ambitioner att vara ett "premiummärke" har hittills mest varit munväder, men om korten spelas rätt kan den nya lilla bilen bli entrébiljetten till bilvärldens finrum.
Så varför klaga - det verkar ju som om Saab 9-1 är lösningen på många problem?

Svaret är att 9-1 är bra för Saabs ägare, General Motors, men för svenskt vidkommande innebär den bara ytterligare ett steg på vägen mot att utvecklingen av nya bilmodeller flyttar från Trollhättan till något av GM:s centrum i Mellan- och Sydeuropa.
Det talas om att Trollhättan i framtiden primärt ska tillverka bilar i mindre storlekar - Saab 9-1, Opel Astra och vad annat som GM har i faggorna - medan de större bilmodellerna ska byggas i Tyskland.
Det skulle förvåna mig om General Motors satsar en enda krona på förnyad utveckling och projektering av bilar i Sverige framöver. När fabrikerna dessutom avidentifieras - bilbyggarna i Trollhättan gör inte längre Saab-bilar utan arbetar i General Motors diversefabrik där en Saab, Opel, Cadillac eller varför inte Daewoo kan rulla av bandet - blir det ännu enklare att flytta runt produktionskapaciteten.

En relativt liten fabrik utan eget utvecklingsansvar eller märkesidentitet kan lätt näpsas när produktionsvillkoren ter sig gynnsammare i någon annan del av världen.
Och när Volkswagen inlemmar Scania i sin stora lastbilsverksamhet lär självständigheten vara ett minne blott även i Södertälje.
Hoppas att det om 15 år visar sig att jag har gruvligt fel - vem vill bli ihågkommen som Doktor Sadness, han som kommer in för att ta ned stämningen?
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!