Snål som få
Mycket snålare och miljövänligare än så här går det knappast att åka med en förbränningsmotor under huven. Seat Ibiza Ecomotive är så effektivt miljöbantad att det till och med försvunnit en cylinder ur maskinrummet. Det blir lite knattrigt och lite segt men du behöver bara tanka en gång i månaden.
Seat Ibiza i miljöbantad version tar sig fram en bra bit under halvlitern per mil.
Foto: Rolf Gildenlöw
0,37 liter milen och mindre än 100 gram koldioxid per körd kilometer låter ju nästan orealistiskt och riktigt så låg förbrukning kom jag heller aldrig ner till under provkörningen. Mer belysning i höstmörkret, mer fläkt till immiga rutor och mer värme i stolarna måste betalas någonstans - och det blir förstås vid pumpen. I det här fallet dieselpumpen.
Den lite gammalmodiga motorn med bara tre cylindrar och sex ventiler är förvånansvärt snål och i kombination med lite allmän trimning av luft- och rullmotstånd (grillen är exempelvis helt igensatt) ger det en låg förbrukning vid i princip all typ av körning. Man behöver inte direkt snålköra. Det går heller inte att piska den till någon sportigare körning även om Ibiza är en riktigt körglad bil, tekniskt sett identisk med nya VW Polo och kommande Audi A1.
Dessutom ser den fräck ut, designad av Luc Donckervolke, mannen som ritade Lamborghini Gallardo. Ibiza finns förstås också med en rad mer kompetenta motoralternativ, bland annat en 90-hästars modern commonrail-diesel, som visserligen inte är lika snål som Ecomotive men ändå klarar den svenska miljöbilsgränsen. Dessutom 4 000 kronor billigare än provbilen.
En gång i tiden ägdes spanska Seat av Fiat och bilarna som producerades var torftigt maskerade lågbudgetversioner av olika Fiatmodeller. Numera ingår Seat i Volkswagen och det mesta under skalet är således tyskt. Bakom ratten i nya Ibiza är det också väldigt mycket VW-känsla. Snyggt, prydligt och funktionellt. Dessutom sitter man bra.
Svenskarna har i alla år varit lite skeptiska till Seat och märket har också kommit dåligt ut i diverse kundundersökningar, men längre söderut i Europa är just Ibiza en storsäljare och även Seats viktigaste modell.
Ibiza är välutrustad redan i sitt enklaste utförande, med bland annat starthjälp i backe, larm, däcktryckssensor och fjärrstyrt centrallås. Även antispinn och antisladd är standard. Men det är riktigt korkat att ta extra betalt för krockgardiner. Sådant ska inte gå att välja bort.
FAKTA
Seat Ibiza Ecomotive 38
BETYG: 3 av 5 fyrar
RESULTAT: 38 av 50 poäng
ALLMÄNT: 8 av 10 poäng
Tjänstevikt (kg) 1 165
Max släpvagnsvikt (kg) 1 000
Drivning Fram
Växlar M5
Cylindrar/volym (cm3) 3/1 422
Maxlast (kg) 426
PRESTANDA: 8 av 10 poäng
Effekt (hk) 80
Vridmoment (Nm/varv) 195/1 800
CO2 (g/km) 98
0-100 km/t på (sek) 12,9
Vändcirkel (m) 10,5
KOMFORT: 7 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak 60/40
Ställbar ratt Höjd/längd
Bagageutrymme (lådliter) 292/952
Luftkonditionering Extrautrustning
Styrservo Elektrohydraulisk
SÄKERHET: 7 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser Ja
Krockkuddar 4
Fästen barnstol Isofix
Sidokrockkuddar Ja
Sidokrockgardin Extrautrustning
EKONOMI: 8 av 10 poäng
Pris på gatan (kr) 162 900
Skatt (kr) 1 134
Bränsleförbrukning (l/mil) 0,37
Serviceintervaller (mil/år) 1 500/1
Garantier (Nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 2/3/12
RESERVDELAR
Avgassystem (kr, utom kat) 2 172
Strålkastarglas/insats (kr) 1 259 (komplett)
PLUS
Mycket låg förbrukning och låga utsläpp. Miljöbilsklassad.
MINUS
Säkerhet kostar extra. Tveksamt andrahandsvärde.
Tre av de vassaste konkurrenterna:
Hyundai i20 1,4 CRDi
158 800 kronor.
115 gram. Inte riktigt lika snål som Seat. Bättre prestanda.
Opel Corsa 1,3 CDTi Ecoflex
150 400 kronor.
119 gram. Drar mer bränsle än Seat men presterar mindre.
Citroën C3 1,6 HDi
149 900 kronor.
120 gram. Motorstarkast i sällskapet och bäst prestanda.
Bildtext 1-4: Seat Ibiza i miljöbantad version tar sig fram en bra bit under halvlitern per mil. Men utseendet har det inte sparats på - bilen är ritad av samme man som gav Lamborghini Gallardo dess former.
Seat Ibiza Ecomotive 38
BETYG: 3 av 5 fyrar
RESULTAT: 38 av 50 poäng
ALLMÄNT: 8 av 10 poäng
Tjänstevikt (kg) 1 165
Max släpvagnsvikt (kg) 1 000
Drivning Fram
Växlar M5
Cylindrar/volym (cm3) 3/1 422
Maxlast (kg) 426
PRESTANDA: 8 av 10 poäng
Effekt (hk) 80
Vridmoment (Nm/varv) 195/1 800
CO2 (g/km) 98
0-100 km/t på (sek) 12,9
Vändcirkel (m) 10,5
KOMFORT: 7 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak 60/40
Ställbar ratt Höjd/längd
Bagageutrymme (lådliter) 292/952
Luftkonditionering Extrautrustning
Styrservo Elektrohydraulisk
SÄKERHET: 7 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser Ja
Krockkuddar 4
Fästen barnstol Isofix
Sidokrockkuddar Ja
Sidokrockgardin Extrautrustning
EKONOMI: 8 av 10 poäng
Pris på gatan (kr) 162 900
Skatt (kr) 1 134
Bränsleförbrukning (l/mil) 0,37
Serviceintervaller (mil/år) 1 500/1
Garantier (Nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 2/3/12
RESERVDELAR
Avgassystem (kr, utom kat) 2 172
Strålkastarglas/insats (kr) 1 259 (komplett)
PLUS
Mycket låg förbrukning och låga utsläpp. Miljöbilsklassad.
MINUS
Säkerhet kostar extra. Tveksamt andrahandsvärde.
Tre av de vassaste konkurrenterna:
Hyundai i20 1,4 CRDi
158 800 kronor.
115 gram. Inte riktigt lika snål som Seat. Bättre prestanda.
Opel Corsa 1,3 CDTi Ecoflex
150 400 kronor.
119 gram. Drar mer bränsle än Seat men presterar mindre.
Citroën C3 1,6 HDi
149 900 kronor.
120 gram. Motorstarkast i sällskapet och bäst prestanda.
Bildtext 1-4: Seat Ibiza i miljöbantad version tar sig fram en bra bit under halvlitern per mil. Men utseendet har det inte sparats på - bilen är ritad av samme man som gav Lamborghini Gallardo dess former.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!