Snabb men trygg Opel Insignia

Sugen på något lite extra till familjen? Någonting som både tar er till fjällen tryggt och stadigt och snabbt därifrån när ni tröttnat?

Foto: SCANPIX

Motor2010-01-23 12:01
Opel Insignia OPC ser snabb ut men är snabbare i verkligheten.
OPC-emblemet har klistrats på ganska många Opel-modeller under åren. Står det OPC på bakluckan betyder det att bilen är den snabbaste versionen av just den Opel-modellen.
I många fall har OPC-modellerna varit rena katastrofer, knappt körbara men mycket motor och snabba om vägen är rak och framförallt - slät.
Det flesta skeptiker får dock en tankeställare när de ser och kliver in i nya Opel Insignia OPC. Mycket beror på grundbilen, Insignia, som har en helt annan känsla än många tidigare modeller från Opel. Insignia blev till och med vald till Årets Bil 2009 av den internationella Årets Bil-juryn, om det verkligen är årets bil kan dock diskuteras!

Ombonad interiör
Formgivningen på Insignia är inte speciellt Opelaktig, bilen ser kraftfullare och sportigare ut och lustigt nog inte helt olik nya Citroën C5 kombi.
Jag kliver in och blir omfamnad av de kraftigt skålade och smått överdrivet formgivna stolarna. Man ska nog inte vara alltför stor om man ska kunna sitta skönt i de här stolarna.
Motorn går igång med ett dovt muller som snart lägger sig. Halva grejen med en sportig bil är för många just ljudet och ingen kan klaga på ljudet från Insignia OPC.
Det är ombonat och snyggt invändigt och mycket att leka med för den som gillar knappar. För den som inte är så begeistrad i knappar finns ändå en som är intressant - OPC-knappen. Ett tryck på den oansenliga knappen ställer om en massa saker och gör bilen ännu sportigare, framförallt märks det genom att det börjar poffa ur avgasrören vid växlingar.

Trygg på vägen
Insignia OPC har en fjädring som anpassar sig efter hur du kör och hur vägen ser ut. Systemet fungerar fint och bilen är riktigt bekväm. Fyrhjulsdriften kommer från svenska Haldex och fungerar perfekt. Bilen har också en elektronisk differentialbroms bak som bromsar hjulspinn.
Fyrhjulsdriften tillsammans med antisladdsystemet ger bilen väldigt trygga och roliga vinteregenskaper och har också motsvarande effekt på torrt väglag.
Bagageutrymmet är rymligt och lättlastat tack vare den stora bakluckan och familjens vinterpackning får plats.
Bränsleförbrukningen vid blandad körning ligger på strax över litern per mil men busar man drar bilen väldigt mycket bränsle så för att ta sig upp till fjällen utan att bli ruinerad får man köra lugnt.




Opel Insignia OPC

BETYG: 3 av 5 fyrar
RESULTAT: 40 av 50 poäng
ALLMÄNT
8 av 10 poäng
Tjänstevikt (kg) 1 940
Max släpvagnsvikt (kg) 2 000
Drivning 4x4
Växlar M6
Cylindrar/volym/drivmedel 6/2 792/bensin
Maxlast (kg) 535

PRESTANDA
7 av 8 poäng
Effekt (hk) 325
Vridmoment (Nm/varv) 435/5 250
0-100 km/t på (sek) 6
Vändcirkel (m) Ingen uppgift

KOMFORT
8 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak Ja
Ställbar ratt Ja
Bagageutrymme (lådliter) 540/1 530
Luftkonditionering Ja
Styrservo Ja

SÄKERHET
10 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser Ja
Krockkuddar/krockgardiner Ja
Fästen barnstol Isofix
Antisladdsystem Ja
Aktiva nackskydd (fram/bak) fram

MILJÖ
2 av 4 poäng
CO2 (gr/km) 268
Bränsleförbrukning (l/100 km) 11,4

EKONOMI
5 av 8 poäng
Pris på gatan (kr) 426 900
Skatt (kr) 2 970
Serviceintervaller 3000/1
Garantier (nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 2/3/12

RESERVDELAR
Avgassystem (kr, utom kat) Ingen uppgift
Strålkastare (komplett) 10 868

PLUS
Snabb vinterbil med utrymme.

MINUS
Törstig och dyr att äga.

Tre av de vassaste konkurrenterna:
BMW 335 X-Drive
450 000 kronor.
Mer känsla i mindre förpackning.

Audi S4 Avant
516 500 kronor.
Ruggigt fin och också dyrare.

Mercedes C350 kombi
468 900 kronor.
Bekväm och snabb men inte fyrhjulsdriven.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!