Sydkoreanska Kia säljer bra inte bara i Europa utan har också haft stora framgångar på den Nordamerikanska marknaden. Därför har man förlagt världspremiären av konceptbilen Kia KV7 till North American International Auto Show i bilstaden Detroit den 15-23 januari. De senaste åren har Kia visat flera prov på att den ursprungliga konceptdesignen snabbt blivit verklighet. Både Kia Soul och Kia Sportage är exempelvis mycket lika sina respektive konceptmodeller. Det finns alltså skäl att tro att även KV7 kommer att bli en framtida utmanare i sin klass. Om konceptbilens så kallade måsvingar hänger med ända till produktionsbandet återstår att se. (TT Spektra)
Aston Martin i mobilen
Alla har ju inte råd med en egen supersportbil som Aston Martin men kan nu i alla fall installera en Aston Martin Explore i sin Iphone. Gratis. Med den applikationen kan du få en rejäl inblick i det brittiska bilmärkets värld. Till och med göra en alldeles egen rundtur i Aston Martins huvudkontor i Gaydon, besöka designavdelningen och följa produktionen i fabriken. Applikationen ger dig också möjligheten att lyssna till ljudet från de olika bilmodellerna och vill du kolla hur snabb din egen bil är i starten så finns det också en accelerometer i programmet. (TT Spektra)
Begränsad frihet för unga
Den allt mer avancerade elektroniken i moderna bilar ger nu föräldrar som lånar ut sina bilar till barnen en möjlighet att begränsa tonåringarnas friheter. Trafiksäkerhetsmässigt genom att begränsa bilens topphastighet, men även moraliskt genom att blockera olämpliga radiostationer. Det är Ford som nu installerar sitt prisbelönta My Key-system som standard i de nya modellerna av Taurus, Explorer och vissa varianter av Lincoln. Det betyder att föräldrar och barn har olika nycklar till familjens bil. Nycklarna kan programmeras med olika hastighetsbegränsare, spärrar mot olämpliga radioprogram och för hög radiovolym. Dessutom larmar systemet om någon i bilen inte använder bälte. Systemet är än så länge bara tillgängligt i USA. (TT Spektra)
Tur och retur Sydpolen
Om vintrarna fortsätter att utvecklas som de senaste åren, och jultomten får problem att ta sig fram med sina renar, kanske han borde fundera på att byta ut dem mot en Toyota Hilux. Ett sådant ekipage tog sig nämligen lagom till jul fram till Sydpolen efter 460 mil genom Antarktis i temperaturer ner till minus 56 grader. Och med nivåskillnader på 3 400 meter. Dessutom avklarades sträckan snabbare än något annat fordon. På 25 dagar tog sig expeditionsmedlemmarna i Indian National Centre for Antarctic and Ocean Research (NCAOR) från Novo Air Base till Sydpolen och tillbaka med hjälp av fyra Toyota Hilux. Bilarna specialutrustades med bland annat större hjul och däck av isländska Arctic Truck. Dessutom försågs de med en extra krypväxel och för att klara de extremt låga temperaturerna modifierades motorerna så att de kunde köras på specialbränslet Jet 1A.