Sliten ruta sämre sikt

Slitna vindrutor kan vara rena livsfaran i trafiken. I motljus gör en sliten vindruta sikten så mycket sämre att man riskerar att inte upptäcka hinder på vägbanan förrän det är försent.Det visar en unik simulatorstudie som gjorts i Linköping.

Foto: VTI

Motor2010-01-16 12:01
Alla som kör bil vet hur bländad man kan bli av en lågt stående sol eller av mötande trafik med dåligt inställda halvljus eller ljus som bländas av för sent. Men det finns något som gör motljuset och bländande ljus onödigt farligt. En sliten framruta.
- Det är väl dokumenterat sedan länge att man får sämre sikt då, det handlar om ganska dramatiska försämringar, säger Anne Bolling, trafiksäkerhetsforskare på VTI.
- Däremot finns det nästan inga studier på hur förarnas beteende påverkas i trafiksituationer. Det ville vi ta reda på.

Testade förarbeteende
På VTI i Linköping finns en av världens mest avancerade körsimulatorer. I den fick 24 försökspersoner i varierande ålder köra under samma förhållanden med tre olika vindrutor. En vindruta var helt ny, en hade använts i 15 000 mil och en i 35 000 mil.
- Vi blev faktiskt själva förvånade över hur pass stor försämringen var redan med rutan som använts 15 000 mil. Hade vi vetat det innan hade vi valt en ruta som kanske använts 8 000 eller 10 000 mil.

Ljusets brytning
Det var när försökspersonerna skulle väja för hinder på vägbanan som skillnaderna blev extra tydliga. Med den nya vindrutan klarade alla att undvika hindren, men redan med rutan som använts 15 000 mil började problemen. Alla upptäckte hindret senare, bromsade kraftigare och gjorde häftigare undanmanövrar - trots att de redan sänkt farten med ungefär 15 kilometer på grund av den dåliga sikten. Fyra procent av testkörningarna resulterade i en krock med 15 000-milsrutan, åtta procent med den som används i 30 000 mil.
- Upplevelsen av sämre sikt är påtaglig, alla försökspersoner var överraskade hur pass stor skillnaden blir, säger Bolling.
- Problemet är att sprickor i vindrutan påverkar ljusets brytning och den yta av vindrutan som täcks av det bländande skenet blir större. Man kanske inte tänker på det när man bara kör sin egen bil, men i ett test som det här när man kan jämföra blir det uppenbart hur potentiellt farlig en sliten ruta kan vara.
FAKTA
Så mycket sämre ser man

Alla tester visar att man ser sämre genom en sliten vindruta än en oanvänd, vilket inte är så konstigt.
I VTI:s simulatortest, det första i sitt slag i världen, såg man 65 procent sämre genom en ruta som använts 35 000 mil än genom en oanvänd. Detta gäller vid motljus.
Vägverket anger att man ser 20 procent sämre genom en sliten ruta än en ny.
Vid en studie om mörkerkörning från 1993, också från VTI, kom man fram till att man hade tio procents sämre sikt med en ruta som använts i 10 000 mil än en helt ny ruta.
Man uppskattar att 1 av 20 bilar har en vindruta som använts över 10 000 mil.

Det visade simulatortestet
I simulatorstudien Slitna vindrutor användes 24 försökspersoner som fick köra samma sträcka tre gånger med tre olika vindrutor varav en var helt ny, en hade använts i 15 000 mil och en i 35 000 mil. Studien är för liten för att man ska kunna presentera statistiskt säkra resultat med indikationerna var tydliga:
Med en sliten vindruta ökar risken för olyckor i motljus eller vid bländning.
Man upptäcker hinder på vägbanan senare även om man sänker farten.
Den sämre sikten leder till mer riskfyllt körbeteende (kraftigare inbromsningar och häftigare undanmanövrer) och därmed lägre trafiksäkerhet.
Källa: Slitna vindrutor. Hela studien finns på www.vti.se.


Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!