Skoda Fabia
Egentligen behöver man ju inte mer bil än så här. Knappt fyra meter lång, en och en halv meter hög och med bara tre cylindrar och 80 hästar under huven. Nya Skoda Fabia TDI är förnuftigare än det mesta.
Foto:
Men visst är det en relativt liten bil. Syskonbil med nya VW Polo som kommer i höst. Inget för en familj med flera barn, hockeyprylar och ridutrustning. Då väljer man i stället en Skoda Roomster. För Roomster är just en Fabia fram till B-stolpen - men med massor av extra utrymme där bakom.
Eller också inväntar man kombiversionen av nya Fabia, som ligger i pipeline.
Nya Fabia kommer inledningsvis med fyra olika motoralternativ; 1,2 liter (70 hk), 1,4 liter (85 hk) och 1,6 liter (105 hk). Plus två dieslar på 80 respektive 105 hk. Och den mindre av dessa två dieslar är min favorit. Trots att den har en liten blygsam trecylindrig motor som drivkälla. Blygsam, förresten, den låter i alla fall rätt tuff. Fast bara vid acceleration. I landsvägsfart hörs den inte alls.
Men man vinner inga gatlopp vid trafikljusen. Å andra sidan behöver man inte tanka så ofta. Du kör lätt 90 mil på en full tank.
Fast det är ingen klen motor, om nu någon tror det. Den är betydligt starkare än den större bensinmotorn på 1,6 liter, i alla fall mätt i vridmoment. Och det är vridmomentet du känner när du trampar på gaspedalen. Dessutom ligger det maximala momentet på så låga varv att du i landsvägsfart inte behöver växla ner för att få full kraft.
När den här motorn sitter i VW Polo klarar den miljöklassgränsen på 120 gram koldioxid per kilometer och får därmed 10 000 kronor i statlig "rabatt". Av någon anledning släpper den ut 127 gram när den driver Skoda Fabia, men partikelfilterrabatt på 6 000 kronor blir det i alla fall.
Diesel är rätt
Jag tycker det här är en lika smart som kul bil. Dessutom så nära en miljöbil man kan komma. Förmodligen kommer också det verkliga genombrott för dieselbilar i år och därmed bör man kunna förvänta sig ett bra andrahandsvärdet på Fabia TDI.
För det ju just den låga andelen av dieselbilar i Sverige som har gjort att vi halkat efter de övriga EU-länderna i fråga om koldioxidutsläpp per fordon. Även om politikerna, som fortsätter att straffbeskatta dieselbilar, försöker skylla allt på att vi köper för stora bilar.
FAKTA
Motor: 3-cylindrig tvärställd dieselmotor med direktinsprutning, 1 422 cc, enkel överliggande kamaxel, två ventiler per cylinder, turbo. Effekt 80 hk (59 kW) vid 4 000 varv/min, vridmoment 195 Nm vid 2 200 varv/min.
Chassi: Framhjulsdriven, framvagn med fjäderben, torsionsaxel bak med triangellänkar och skruvfjädrar, kuggstångsstyrning med elservo, skivbromsar fram och bak. ABS. Antisladd.
Mått och vikter: Längd 399, bredd 165, höjd 150, axelavstånd 246 cm. Tjänstevikt 1 230 kg. Maxlast 415 kg. Bagage 300-1 163 liter. Släpvagnsvikt 1 000 kg.
Konkurrenter i klassen:
Citroën C3 HDi, VW Polo TDI, Mini D, Opel Corsa CDTI
Motor: 3-cylindrig tvärställd dieselmotor med direktinsprutning, 1 422 cc, enkel överliggande kamaxel, två ventiler per cylinder, turbo. Effekt 80 hk (59 kW) vid 4 000 varv/min, vridmoment 195 Nm vid 2 200 varv/min.
Chassi: Framhjulsdriven, framvagn med fjäderben, torsionsaxel bak med triangellänkar och skruvfjädrar, kuggstångsstyrning med elservo, skivbromsar fram och bak. ABS. Antisladd.
Mått och vikter: Längd 399, bredd 165, höjd 150, axelavstånd 246 cm. Tjänstevikt 1 230 kg. Maxlast 415 kg. Bagage 300-1 163 liter. Släpvagnsvikt 1 000 kg.
Konkurrenter i klassen:
Citroën C3 HDi, VW Polo TDI, Mini D, Opel Corsa CDTI
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!