Sigtuna och Norrtälje bäst på miljöbilar
Sigtuna och Norrtälje tillhör toppskiktet bland landets miljöbilskommuner. Men i Uppsala går kommunens arbete med att skaffa fler miljöbilar trögt.- Förvaltningen obstruerar demokratiskt fattade beslut, säger kommunalrådet Niclas Malmberg (mp).
I Vingåkers kommun är alla kommunala bilar miljöbilar utom en. Kommunens satsning gav dessutom samhället sin första och hittills enda etanolpump, något som gör att även privatpersoner kunnat skaffa sig miljöbil.
Foto: Thomas Arnroth
Nu, tre år senare, har kommunerna skärpt sig.
- Ja, det är det största förbättringsområdet av alla, konstaterar Emma Lindberg, projektledare för Naturskyddsföreningens kartläggning av kommunernas klimatarbete.
På årets lista över kommuner med störst andel miljöbilar i kommunens egna bilpark hamnar Vingåker etta med 98 procent.
På tio-i-topplistan finns två kommuner inom UNTs spridningsområde; trea är Sigtuna (85 procent av fordonen utgörs av miljöbilar), samt sjua Norrtälje (79 procent).
- En orsak är att Sigtuna utsetts till ekokommun av nätverket Klimatkommunerna. Det innebär att vi ständigt försöker förbättra vårt miljöarbete, uppger Ronnie Lundin (s) ordförande i miljönämnden i Sigtuna kommun som satsat bland annat på etanolbilar och bränslesnåla bilar.
Bland de 210 kommuner som finns med i Naturskyddsföreningens undersökning hamnar Uppsala någonstans i mitten med cirka 25 procent miljöbilar av kommunens bestånd på cirka 400 fordon.
- Den siffran behöver öka, säger Leif Sanner (fp), kommunalråd med ansvar för Uppsalas klimatarbete.
- Vi har beslutat att enbart köpa in miljöbilar vid upphandlingar och målet är att kommunen på sikt bara ska ha sådana fordon. Hur lång tid det tar beror på omsättningen av fordon.
Niclas Malmberg (mp), kommunalråd i Uppsala, säger att tjänstemännen ibland struntar i kommunens beslut att enbart köpa in miljöfordon. Han menar att kommunens roll i den här frågan väger tungt.
- Som stor kund kan kommunen skapa efterfrågan för miljöbilar. Dessutom växer andrahandsmarknaden för miljöbilar om kommunen köper in sådana fordon.
FAKTA
Det finns en rad definitioner för miljöfordon. För att bevilja miljöbilspremie anger staten att en miljöbil ska ha låga utsläpp av koldioxid, vara energieffektiv och ha låga utsläpp av hälsofarliga partiklar.
En alternativbränslebil (flexifuel, bifuel och/eller el) ska ha en bränsleförbrukning per 100 km som motsvarar högst- 9,2 liter bensin- 9,7 kubikmeter gas- 37 kWh el
En bil som drivs med fossila bränslen kan kallas miljöbil om utsläppen av koldioxid är lägre än 120 g/km. Bränsleförbrukningen per 100 km får vara högst - 4,5 liter diesel- 5,0 liter bensinFör dieselmotorer finns dessutom ett partikelkrav på max 5 mg partiklar/km.
Det finns en rad definitioner för miljöfordon. För att bevilja miljöbilspremie anger staten att en miljöbil ska ha låga utsläpp av koldioxid, vara energieffektiv och ha låga utsläpp av hälsofarliga partiklar.
En alternativbränslebil (flexifuel, bifuel och/eller el) ska ha en bränsleförbrukning per 100 km som motsvarar högst- 9,2 liter bensin- 9,7 kubikmeter gas- 37 kWh el
En bil som drivs med fossila bränslen kan kallas miljöbil om utsläppen av koldioxid är lägre än 120 g/km. Bränsleförbrukningen per 100 km får vara högst - 4,5 liter diesel- 5,0 liter bensinFör dieselmotorer finns dessutom ett partikelkrav på max 5 mg partiklar/km.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!