Satsa på odubbat
Är det dags att köpa nya vinterdäck? Bor du i en stad är det kanske läge att satsa på dubbfria vinterdäck. Flera städer planerar nämligen att införa förbud mot dubbdäck, däribland Uppsala.
Däckdjupet måste vara minst tre millimeter men rekommendationen är fem millimeter. Kolla med en femkrona.
Foto:
- Vi ser vart vinden blåser och det är nog ingen tvekan om att många kommuner kommer att följa efter. Det skulle inte förvåna mig om vi har dubbförbud i många städer inom några år, säger Motormännens tekniska expert Terje Eklund.
Att dubbförbud är aktuellt beror främst på två skäl: Dubben förstör asfalten, vilket leder till dyrt underhåll. Dubben sliter också loss mikroskopiska partiklar från vägbanan som många forskare menar är hälsofarliga.
Motormännen tycker att utvecklingen går för fort.
- Vi tycker att en sådan här förändring måste ske över en längre tid, så folk hinner anpassa sig. Dessutom tycker vi att förbud är fel väg att gå, det vore bättre att göra som man gjort i Norge där den som vill köra med dubb får betala en extra avgift.
Tycka vad man vill om förbud och avgifter, den här trenden kan påverka alla som bor i en tätort.
- Den som ska köpa nya vinterdäck bör ta sig en rejäl funderare på om det inte är dags för dubbfria vinterdäck för nordiska förhållanden. Risken är ju annars att det kommer ett förbud om ett eller två år, och då står man där med nästan nya dubbdäck som inte kan användas, säger Eklund.
- Däremot ska man inte köpa dubbfria däck om man vet att man ofta måste köra där väghållningen inte är så bra eller regelbunden. Åker man regelbundet till ett lantställe som ligger avsides så är det kanske bäst med dubb trots allt.
10 tips för däckbytet:
1. Montera vinterdäcken i tid. När den första halkan kommer bör vinterdäcken redan sitta på bilen. En bra tumregel är att montera vinterdäcken när temperaturen går under fem plusgrader.
2. Håll rent vid däckbytet. Hjulbultar samt ytor mellan fälg och bil ska alltid vara rena.
3. Hjulbultarna bör alltid efterdras, fem till tio mil efter däckbytet.
4. Välj rätt vinterdäck för dina behov och anpassa körningen efter väglaget. Det går inte att tillverka ett vinterdäck som är bäst på allt. Därför finns det tre typer av vinterdäck: dubbade, dubbfria för nordiska förhållanden och dubbfria för kontinentala förhållanden. Alla tre typerna av vinterdäck är bra alternativ på vintern, men lite olika optimerade.
5. Kör inte på för slitna däck. Krav på minst 3 millimeter mönsterdjup gäller. Ur trafiksäkerhetssynpunkt rekommenderas minst 5 millimeter mönsterdjup vid vinterväglag.
6. Undvik stora skillnader i slitage mellan däcken. Om det är skillnad ska alltid däcken med bäst grepp sitta bak på bilen, annars ökar risken att få sladd och därmed att bilens mer oskyddade sida träffas vid en kollision med mötande fordon eller fast föremål. Detta gäller bak-, fram- och fyrhjulsdrivna bilar.
7. Håll koll på lufttrycket. För lågt lufttryck gör att däcken slits ut i förtid och ökar bränsleförbrukningen. Mät lufttrycket på kalla däck och minst varje månad. Öka gärna lufttrycket med 20 kilopascal (0,2 bar) vintertid.
8. Det finns inga året-runt-däck. Vinterdäck definieras enligt Vägverket som däck särskilt framtaget för vinterkörning och som är märkt M+S, M.S., M&S, M-S, MS eller Mud and Snow. Så kallade året-runt-däck har egenskaper som utgör en kompromiss mellan kraven sommar- och vintertid och även om de är märkta M+S betraktas de inte som vinterdäck. Lista på vinterdäck enligt Vägverkets definition finns i däckhandeln samt på www.dackinfo.se och www.stro.se.
9. Planera för nästa däckbyte. När sommarhjulen tvättas inför lagringen, kolla skicket på däcken. Vet du i vilket skick däcken är kommer det inte som en överraskning om däcken är slitna, när du ska byta tillbaka till sommardäck.
10. Lagra däcken rätt. När däck lagras mörkt och utan att utsättas för hög värme är åldrandet av gummit marginell. Förhindra också kontakt med bensin, olja, fett, lösningsmedel eller ozon (ozon kan bildas bland annat av elektriska verktyg, svetsljus, batteriladdare). Ett korrekt lagrat däck visar väldigt lite eller ingen försämring i greppet.
Källa: Däckbranschens informationsråd.
Så säger lagen
Lagen kräver vinterdäck vid vinterväglag mellan 1 december och 31 mars. Vinterväglag är snö, is, snömodd och frost.
Det är polisen som avgör om det råder vinterväglag.
Från och med den 15 november i år gäller nya regler för dubbdäcken. De nya reglerna innebär att man får köra med dubbdäck från 1 oktober till 16 april.
Däckdjupet måste vara minst tre millimeter men rekommendationen är fem millimeter.
Välj däck efter var du kör
Kör du mest på isiga vägar: Välj dubbdäck.
Kör du mest på snöiga vägar: Välj dubbfria däck anpassade för nordiskt klimat.
Kör du mest på is eller hårt packad snö: Välj dubbdäck.
Vill du vara förberedd tidigt: Välj dubbfria vinterdäck anpassade för nordiskt klimat, de kan du byta till tidigare än dubbdäck.
Vill du köra i alla väder vintertid: Välj dubbdäck.
Kan du låta bilen stå om vädret är dåligt eller har stor erfarenhet av vinterkörning: Välj dubbfria däck anpassade för nordiskt klimat.
Källa: NTF
Däckvalet
Däcktillverkaren Continental har frågat drygt 1 100 svenskar om vad som avgör valet av vinterdäck. Här är resultatet:
1. Priset.
2. Däcktester.
3. Försäljarens rekommendationer.
4. Tillverkarens rekommendationer.
Källa: Synovateundersökning på uppdrag av Continental.
Lagen kräver vinterdäck vid vinterväglag mellan 1 december och 31 mars. Vinterväglag är snö, is, snömodd och frost.
Det är polisen som avgör om det råder vinterväglag.
Från och med den 15 november i år gäller nya regler för dubbdäcken. De nya reglerna innebär att man får köra med dubbdäck från 1 oktober till 16 april.
Däckdjupet måste vara minst tre millimeter men rekommendationen är fem millimeter.
Välj däck efter var du kör
Kör du mest på isiga vägar: Välj dubbdäck.
Kör du mest på snöiga vägar: Välj dubbfria däck anpassade för nordiskt klimat.
Kör du mest på is eller hårt packad snö: Välj dubbdäck.
Vill du vara förberedd tidigt: Välj dubbfria vinterdäck anpassade för nordiskt klimat, de kan du byta till tidigare än dubbdäck.
Vill du köra i alla väder vintertid: Välj dubbdäck.
Kan du låta bilen stå om vädret är dåligt eller har stor erfarenhet av vinterkörning: Välj dubbfria däck anpassade för nordiskt klimat.
Källa: NTF
Däckvalet
Däcktillverkaren Continental har frågat drygt 1 100 svenskar om vad som avgör valet av vinterdäck. Här är resultatet:
1. Priset.
2. Däcktester.
3. Försäljarens rekommendationer.
4. Tillverkarens rekommendationer.
Källa: Synovateundersökning på uppdrag av Continental.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!