Satelliter "hjälper" ögontjänare
Med modern gps-teknik kan den bilist som så önskar undgå att registreras för fortkörning av polisens nya fartkameror. Motor har testat två av de apparater som finns på marknaden.
Efter en varningssignal visar Active GPSII hur antalet meter fram till poliskameran minskar.
Foto: Rolf Hamilton
Så är det att använda Active GPS II, en av de många varnare för polisens fartkameror som nu dykt upp på marknaden.
Alla bygger de på samma teknik: Ett större antal satelliter går i sina banor runt jorden.
Signalerna från av flera av satelliterna fångas upp samtidigt av vår gps-mottagare. Den räknar ut den tid det tar för radiosignalerna att nå bilen med ljusets hastighet. Vips kan den ange bilens position nära nog exakt.
Nya mätningar görs hela tiden, och när bilen närmar sig nästa kamera, vars läge apparaten också känner till, hörs ett nytt blipp.
Men denna gång kör vi något för fort. En ylande ton hörs.
Jag släpper på gasen, sirenljudet slutar och vi passerar stolpen i tilllåten fart.
Apparaten räknar ut bilens exakta hastighet och den håller reda på avståndet till nästa stolpe. Den ser till att nästa blip kommer då vi har 17 sekunders körning kvar dit.
Ett under av teknik, kan det tyckas. Men är det lämpligt och lagligt?
- Det ligger i sakens natur att man kan använda sådana här system, säger Åke Lövh, chef för trafikpolisen i Uppsala. Han är personligen inte är särskilt upprörd.
Att gps-mottagarna gör det möjligt att åka fortare med mindre risk att åka fast är uppenbart. Men finns det några fördelar?
- Vi är alla i grunden lite bekväma, säger Åke Lövh. Förmodligen kommer man att köra lite saktare för att slippa gasa och bromsa. Jag tror detta inte är någon större fara. Jag tror till och med att det kanske inte är så dumt.
Och nog känns det som om Lövh har en poäng, för oss som under en tid har testat två apparater, Active GPS II och GPS 1.
Active GPS, som vi inledde testet med, har en stor display som tydligt visar hur fort man kör. Och ska man inte installera en extra yttre antenn (vem orkar med det?) så måste dosan ligga på instrumentbrädan, mitt i blickfånget.
Man drar sig verkligen för att överskrida 90 på landsväg när överträdelsen blir tydlig.
Kan man som ögontjänare "lita" på att mätarna håller reda på fartkamerorna? UNT:s provkörningar i Uppland visade att apparaterna håller vad tillverkarna lovar. Man får signaler i god tid före en fartkamera, och bara inför den kamera som är riktad mot bilen.
De äldre kamerorna på gamla E 4 norr om Uppsala som inte är direktkopplade till polisen får vi också varningar för.
I dag har Vägverket och Polisen omkring 700 fartkameror utmed de svenska vägarna. Vägverket planerar att placera ut ytterligare ett hundra tal kameror.
Anledningen är att de gör att bilisterna kör långsammare. På den vägsträcka som först fick de nya fartkameror minskade hastigheten med i genomsnitt åtta procent.
Med GPS 1 kan man undvika att hamna i Hamburg om man råkar vara på väg till Åre eftersom den ständigt visar i vilket väderstreck bilen åker. En kul grej, men i praktiken kanske inte särskilt användbar.
Däremot kan man med båda de provade apparaterna markera platser där man vill få en varning för att köra extra försiktigt. Det är exempelvis skolor och förskolor där barn är i fara och polisen även kan stå bakom ett hörn.
Den som köper en fartkameravarnare utlovas goda möjligheter att i framtiden datera upp apparaten med positioner för nya kameror.
I samband med det kan man också ändra en del av apparatens inställningar, exempelvis för hur lång tid före passagen av en kamera som larmet ska gå.
Att datera upp programvaran tycks dock vara minst ett par snäpp krångligare än att boka en semesterresa på internet.
Och man ska inte räkna med att apparaterna är strulfria.
Med GPS 1 kan man bekvämt ange och även ändra ett larm som piper om man överskrider en viss hastighet.
Men med vårt exemplar blev det med den funktionen påslagen väldigt mycket fellarm, speciellt i Fjärdingens studentkvarter i Uppsala. Det var väl alla datorer och mobiltelefoner i studentlyorna som störde gps-signalerna på sin färd ned från rymden.
Active GPS II får kritik för strömsladden som är stel, bänglig och svår att fästa snyggt på sin väg upp till instrumentbrädan.
Strömanslutningen passade inte heller undertecknads Saab 9000. Kontakten slets ur cigaretttändaruttaget vid var och varannan växling.
Då blev man lika "oskyddad" som en vanlig Svensson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!