Saab - Trång dyrgrip rockar
Kör en vecka och jämför Saab 9-3 Sport Sedan med Volvo S 60! Uppgiften påminner om att välja mellan Beatles och Rolling Stones. Och kanske är det just precis så det är. Det handlar bilens och förarens personlighet.
Volvo däremot ser ut som en korsning mellan sig själv och någon annan bilmodell. Det skulle kunnat funka men ger ett tafatt intryck.
Ingen av bilarna är trång att komma in i. Reglagen är lätta att nå under körning och relativt logiska att begripa. Till skillnad mot Volvo har Saab har en display för varningar och info ovanpå instrumentbrädan. Placeringen är bra, rakt i blickfånget.
Men det håller inte min manliga testförarkollega med om. Han föredrar att ha all information samlad. Att det ger en bättre överblick.
Instrumentpanelen är lite plastig och plottrig, men tydligare under mörkerkörning. På natten går det att släcka ner allt utom hastighetsmätaren.
Risk att somna
Då finns säkert risken att man somnar på raksträckorna för bilen är tystgående och vibrerar knappt. Väghållningen känns utmärkt, även i kurvorna ligger den som gjuten mot asfalten. Den är smidig i stadstrafik och inte minst viktigt — lätt att parkera. På gropig grusväg känns fjädringen däremot stötig.
Med sina 175 hk accelererar den finfint vid omkörning och till Saabs fördel talar ju också det höga säkerhetsbetyget den fick nyligen i Euro-NCAP:s test.
Men någon familjebil eller folkbil är det inte tal om. Dels på grund av priset, dels är det ont om utrymme. Båda bilarna rymmer en tudelad liggvagn i skuffen men då blir inte många kvadratcentimetrar över för annan packning.
Skruvstäd
Att sitta tre vuxna i baksätet är som att sitta i ett skruvstäd i både Volvo och Saab. Och personen i mitten måste sitta på bältesspännaren, som inte är särskilt skön att ha i skinkan.
Saab 9-3 kostar från 219 000 kronor — för den enklaste utrustningstypen med en motorn på 1,8t liter och 150 hk och då ingår inte ens kopphållare. Till 291 500 kronor för högprestandatypen med 210 hk och 2,0 T och en massa tillvalsutrustning.
Priset är nog Saabs största nackdel, men det blir Rolling Stones. Båda bilarna är trygga trotjänare med bred repertoar, men Saab rockar lite fetare.
Betyg
Exteriör:
Interiör: och en halv
Förarmiljö:
Passagerarmiljö:
Utrymmen:
I stadstrafik: och en halv
På landsväg:
Summa:25 kajor
UNT-fakta
Saab 9—3 Sport Sedan 2.0 t
Pris: Ca 259 000 kr. Som standard ingår till exempel lättmetallfälgar, krockkudde på förar- och passagerarsidan, aktiva nackskydd, antispinnsystem, ABS bromsar, lastförankringsöglor, krockgardin, sidokrockkudde.
Motor: Rak fyrcylindrig 2,0 lit/turbo
Effekt: 175 hk/ 129 kW/vid 5 500 varv/min
Vridmoment:240 Nm vid 2 500 varv/min
Acc: 0—100 km/tim på 8,5 sek
Bränsleförbrukning: 8,5 lit/100 km blandad körning
Toppfart: 225 km/tim
Garantier: Två års nybilsgaranti, tre års vagnskadegaranti, tio års rostskyddsgaranti.
Tjänstevikt: 1535 kg
Bagagevolym: 421 liter.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!