De flesta av oss har gjort det då och då. Stört oss på gångtrafikanter som rört sig på mörka vintergator med samma självförtroende som om de var självlysande, fast de i själva verket knappt syns alls inifrån bilen. För att i nästa stund göra exakt samma sak själva när vi lämnat bilen och blivit gående enligt principen "Eftersom vi ser bilarna, så ser bilisterna oss."
Inget är mer fel.
- Tankesättet man måste ha i vintermörkret är att man inte syns, särskilt inte i stadsmiljö, säger Sven-Olof Lundkvist, synbarhetsexpert på Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI.
Fyra av tio olyckor, där gångtrafikanter är inblandade, sker när det är mörkt. Eftersom det dessutom är färre ute när det är mörkt är den egentliga risken för att bli påkörd tre gånger så stor.
- Jag misstänker att "zebralagen", att bilisterna har väjningsplikt vid övergångsställe, fått många att ta större risker. Man ger sig ut på övergångsställen och förväntar sig att bilarna ska stanna. Det är en farlig taktik, för det är helt enkelt omöjligt som gående att veta om du syns alls.
Allra värst är det när det är mörkt och blött. Ljuset reflekteras i vattnet och det blir ännu svårare för bilisten att se dig som går. Det blir extra påtagligt inne i städer där reklamskyltar och butiksfönster är med och konkurrerar om uppmärksamheten.
- När det är blött sker en dramatisk ökning av olyckorna, det är mellan fem och tio gånger större risk att bli påkörd då. Som gående blir man nästan som en kamouflerad soldat, oerhört svårupptäckt, menar Sven-Olof Lundkvist.
Rör man sig i stadsmiljö är mörka kläder bättre än ljusa, eftersom kläderna då oftast är mörkare än bakgrunden vilket skapar en kontrast. Den kontrasten behöver bilistens öga för att kunna upptäcka dig som går.
- Generellt kan man säga att mörka kläder är bra i stadsmiljöer, medan ljusa är bättre på landsväg. På landsvägen finns oftast bara ljuset från bilarna, som då träffar den gående horisontellt och reflekteras mot de kläder den gående har på sig.
Fakta
Så syns du på landsväg
+ Med ljusa kläder och utan reflex syns du på 60 meter.
+ Med mörka kläder och utan reflex handlar det bara om 20-30 meter.
+ En bil med halvljus ser dig på ungefär 125 meters håll om du har en bra reflex.
+ Färger som reflekterar ljus bäst är gult och gulgrönt.
+ Även om vitt kan vara bra på sommaren, är det inte en bra färg på vintern eftersom kontrasten mot eventuell snö blir minimal. (TT Spektra)
Så syns du i stadsmiljö
+ Du kan i princip aldrig veta hur väl du syns för bilisten. Det finns många ljuskällor i stadstrafiken; bilar, gatuljus, reklamskyltar, trafikljus och butiksfönster. Allt skapar en mycket komplicerad ljusmiljö där det är svårt för bilisten att tyda det som syns.
+ Det blir extra svårt i väta, då reflekteras och bryts ljuset på ett sätt som döljer gående ännu mer.
+ Generellt är mörka kläder bättre än ljusa i stadsmiljö en vinterkväll, eftersom man då oftast syns bättre mot bakgrunden - vilken många gånger är ljusare. (TT Spektra)
Knä och armbåge
Nya studier från bland annat USA visar att reflexer syns bäst om de sitter vid knä och armbåge. Rörelser vid knä och armbåge tolkas intuitivt av bilföraren som mänskliga rörelser, vilket exempelvis inte är fallet med reflexbrickor som hänger från ett snöre.