Så skrotar du bilen
När du bestämt dig för att din fyrhjuliga trotjänare har rullat klart på vägarna är det dags för bilskroten. Numera behöver det inte kosta något för bilägaren att få bilen sönderplockad, skrotad och återvunnen.
Foto: Jörgen Hagelqvist
Kan man själv inte lämna bilen får man räkna med en hämtningsavgift på några hundralappar.
Den auktoriserade och nätverksanslutna bilskrot som ligger närmast Uppsala är Björklinge Bildemontering. UNT hälsar på en nederbördsblaskig aprildag, då det faktiskt inte finns en enda kund i där.
- Annat är det soliga dagar. Då samlas hemmameckare runt bilvraken på gården där det är självplock på bildelar, berättar Mattias Zander, en av tre delägare.
Företaget säljer också från sitt lager, där allt som finns är prydligt sorterat, etiketterat och katalogiserat i en databank på nätet.
Björklinge Bildemontering är ett familjeföretag som ägs av tre bröder Zander. Deras farfar startade skroten på sextiotalet. Men de tror att de blir de sista i släkten som driver den. Det blir nämligen allt svårare att få lönsamhet i verksamheten.
- Sedan förra sommaren när den statliga premien på 4000 kronor försvann, har våra kunder minskat med en tredjedel i antal. Det ser man bara här i trakten att gamla bilar får stå kvar på tomten i stället för att skrotas, säger Mattias Zander.
Björklinge Bildemontering har infört ett egen premie. Den som skrotar sin bil där får ett presentkort på 300 kronor i företagets nyöppnade reservdelsaffär i Uppsala. Men likafullt tror Mattias Zander att de blir de stora återvinningsföretagen, som Rangsells och Stena, som kommer att ta över verksamheten helt i framtiden, de som än så länge tar hand om det miljöfarliga i bilarna.
Men bilskroten i Björklinge står tämligen stadigt än så länge. För säkerhets skull har man också börjat sälja MC:n. En sådan är faktiskt det första som möter bilägaren i entrén.
När bilägaren kommer med en blivande skrotbil får han eller hon lämna sina bilnycklar, registreringsbeviset och visa legitimation. Med hjälp av det kollar Mattias Zander mot Vägverkets register att det verkligen är bilens ägare som är där och att det inte finns några skatteskulder förknippade med bilen.
- Tidigare följde skulderna med bilen, men numera kan man inte skrota sig skuldfri, säger Mattias Zander.
Sedan dräneras bilen på vätskor som olja, bensin, spolarvätska, bromsvätska, glykol och luftkonditioneringsvätska. Startbatteri och balansvikter tas bort, liksom bly och kvicksilver, samt freoner som kan finnas i air conditionsystemet.
- Det kan vara känslofyllda ögonblick och det kan till och med komma tårar hos bilägaren. En del ber oss trycka ihop biltaket och videofilmar det oåterkalleliga slutet, berättar Mattias Zander.
De allra flesta bilarna ställs sedan ut på gården hos Björklinge Bilskrot, som självplock åt reservdelskunder. Det som sedan blir kvar tar en mobil bilpress hand om. Den brukar vara på Björklinge bilskrot 3 - 4 gånger per år. De sammanpressade bilarna tas sedan om hand av ett företag i Huddinge, Stena bilfragmentering, som separerar plåt och plast i bilskrotet och ser till att det återvinns.
Lämnar man bilen till en auktoriserad och nätverksansluten bilskrot garanterar de att bilen aldrig ses ute på vägarna igen.
FAKTA
Sedan 1 juni 2007 har bilproducenterna ansvar för att bilägare kan lämna sina uttjänta bilar för skrotning utan kostnad inom ett avstånd av 50 km eller inom den egna kommunen. BIL Sweden heter branschorganisationen för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar.
Refero är ett samarbete mellan BIL Sweden, bilskrotar och Stena och erbjuder ett nationellt nätverk av bilskrotar.
Auktoriserade bilskrotare får ansöka om medlemskap i Refero. Referos bilskrotare garanterar att den uttjänta bilen inte kommer att rulla mer på vägarna.För mer information se www.refero.nu eller den egna kommunens hemsida.
Även andra bilskrotar som inte är auktoriserade kan ta emot bilar för skrotning, men de är inte skyldiga att göra det kostnadsfritt.
Sedan 1 juni 2007 har bilproducenterna ansvar för att bilägare kan lämna sina uttjänta bilar för skrotning utan kostnad inom ett avstånd av 50 km eller inom den egna kommunen. BIL Sweden heter branschorganisationen för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar.
Refero är ett samarbete mellan BIL Sweden, bilskrotar och Stena och erbjuder ett nationellt nätverk av bilskrotar.
Auktoriserade bilskrotare får ansöka om medlemskap i Refero. Referos bilskrotare garanterar att den uttjänta bilen inte kommer att rulla mer på vägarna.För mer information se www.refero.nu eller den egna kommunens hemsida.
Även andra bilskrotar som inte är auktoriserade kan ta emot bilar för skrotning, men de är inte skyldiga att göra det kostnadsfritt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!