Så kör du rätt i rondellen

Tycker du att det är svårt att köra i rondeller? Eller att andra kör på fel sätt? Rondellkörning är det som flest läsare skriver till Motor om. Men du kan vara lugn. Det är bara att vrida på ratten och köra motsols.

Foto: Rolf Hamilton

Motor2008-03-19 00:01
Vems fel är det om man blir prejad av en bil som byter körfält mitt i rondellen? Vem har väjningsplikt och i vilken fil ska man ligga för att köra rätt?

Det här är några exempel på frågor som UNT Motor får av er läsare apropå rondellkörning. Det finns inget annat trafikproblem som väcker så många funderingar och upprörda reaktioner.
Vi bad därför trafikläraren Lill Hedlund att berätta hur hon lär ut till sina elever. Hon om någon borde veta hur man ska köra i en rondell.
- På körskolan brukar det inte vara några problem, eleverna klarar sig väldigt bra. Däremot tror jag äldre förare har svårigheter, det märks när vi är ute och övningskör. De känner sig obekväma med alla nya cirkulationsplatser som dykt upp på senare år, säger Lill Hedlund.

Ett krux är att det inte finns några särskilda regler för hur du ska köra i rondell mer än att du har väjningsplikt på väg in och att du ska köra motsols. Det finns alltså utrymme för fri tolkning och det är just det som kan upplevas som problematisk, menar Lill Hedlund.
Men praxis, dvs så som de flesta kör, och som Lill Hedlund lär ut är följande:

* Ska du svänga höger (första avfarten, "klockan 3) välj höger körfält, ge tecken till höger och sväng höger.

*Ska du åka rakt fram (andra avfarten, "klockan 12), välj i första hand höger körfält, blinka till höger när du ska köra ut ur rondellen.

* Ska du svänga vänster (tredje avfarten, "klockan 9), gå in i vänster körfält, blinka på vägen in. När du är mitt i rondellen, ge tecken till höger och gör ett körfältsbyte (vid klockan 12) så att du lämnar rondellen i höger körfält.
- Du måste ha koll på de som använder höger körfält bakom dig och se upp om de tänker åka ut till vänster i rondellen. Det finns en del som anammat det körsättet. Det lär vi inte ut på körskolan. Jag tycker inte om det. Risken att krocka är väldigt stor i en sån situation, säger Lill Hedlund.
Vanligaste felet är att inte titta till vänster innan infart. Eftersom du har väjningsplikt för de fordon som befinner sig inne i rondellen riskerar du att krocka om du inte har uppsikt över trafiken.

Bra att komma ihåg är att du helst ska ligga i höger körfält när du lämnar rondellen och att du bara får byta körfält i rondellen om det kan ske utan fara för andra medtrafikanter. Blir det fel någonstans i rondellen är det bättre att du kör ett varv till istället för att chansa.
På Vägverkets hemsida www.vagverket.se/ finns även en manual och en instruktionsfilm för hur man kör i en cirkulationsplats.
Särskilt vid hårt trafikerade rondeller med två körfält kan svårigheterna uppfattas som extra stora.
- Man ska ta det lugnt, ha goda marginaler och använda sitt sunda förnuft, sammanfattar Lill Hedlund.
FAKTA
Rondeller i Uppsala


Där Uppsala kommun bygger rondeller har olyckorna gått ned, uppger Lennart Kunni, gatu-och trafikchef. Det finns ingen fullständig statistisk över antalet olyckor före och efter rondellbyggen. Däremot har gatukontoret observerat att trafikincidenterna vid rondbyggen minskat.
Uppsala har i dag 29 rondeller i stan. De närmaste åren, 2008-2012, ska ytterligare 10 cirkulationsplatser byggas.
Rondellbyggen med projektering, schaktning, fyllningsarbeten, betong- och asfaltarbeten samt ytskikt i form av kantsten, stensättningar och gatsten är kostsamma. Senare i år byggs en rondell i korsningen Stålgatan/Thyco Hedéns väg. Den kommer att kosta 30 miljoner kronor och blir den dyraste i Uppsala men då byggs också gångtunnlar för att höja trafiksäkerheten för gående och cyklister. En annan rondell som byggs i år, den i korsningen Gamla Uppsalagatan/Thyco Hedéns väg kostar 25 miljoner kronor. Billiga var däremot de färdigställda rondellerna i korsningarna Stålgatan/Stångjärnsgatan samt Stålgatan/Verkstadsgatan i Boländerna. De kostade 1,5 miljoner kronor styck.



Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!