Roligare Renault
En rejäl ansiktslyftning brukar betyda att en bilmodell nått medelåldern och i ibland också befinner sig i sina bästa år. Det gäller säkert även Renault Clio. I sportförpackning blir den också en av de roligaste i klassen.
Foto:
Det handlar alltså mest om lite ny design och en viss teknisk förfining. Framför allt har Renault satsat på att höja säkerheten och det är uppenbart så att den förre Volvo-kompanjonen tänker slåss för att ta täten just ifråga om säkerhet. Än så länge är Renault också ensam om att ha fått fem stjärnor av Euro-NCAP, så man har själva lagt ribban. Så bra kommer säkert inte nya Clio att klara sig, eftersom det inte är en helt ny bil, men gissningsvis kan den hota klassledaren Honda Civic.
Krockkudde med nyckel
När det gäller den passiva säkerheten har ny Clio fått adaptiva främre krockkuddar och säkerhetsbälten med belastningsbegränsare och försträckare. Systemet kompletteras med sidokrockkuddar för skydd av huvudet och bröstet. Även ytterplatserna bak har nu fått bältesförsträckare kombinerat med belastningsbegränsare.
Alla fem sittplatserna har trepunktsbälten. Nya Clio har också Isofix-fästen för barnstolar på baksätets ytterplatser och på den främre passagerarplatsen. Passagerarkrockkudden kopplas ur med en nyckel.
Nya Clio har även fått panikbromsassistans som standardutrustning på alla versioner, utom just på vår provbil, en Renault Sport 2,0 16V.
Sportversionen har heller inte den nya elektro-hydrauliska styrservon. För okänsligt, möjligen? Den här modellen får heller inte dra släpvagn, vilket kan vara värt att betänka om man står i valet och kvalet mellan en Clio Sport och en vanlig Clio.
Otillåtet rolig
Motorerna är bekanta sen tidigare: 60 och 75 hk, 98 och 110 hk - och så sportversionen med en 2,0-litersmaskin på hela 172 hk.
Dagens Renault Clio är en av de roligare bilarna i sin klass. Den uppgraderade versionen är ännu mer underhållande sedan den fått flexibla bussningar i den bakre hjulupphängningen och större hjul. Renault Clio Sport har också en ny framvagnsupphängning med nya stötdämpare samt 16-tums hjul. Det gör den rolig på gränsen till det otillåtna.
Att det oftast är dyrt att ha roligt på fyra hjul bekräftas också den här gången. 190 000 kronor för sportmodellen är i häftigaste laget - och så mycket roligare än Clio 1,6 16v är den inte. I alla fall inte 58 000 kronor roligare.
Kanske idé att vänta på den helt nya modellen som kommer om ett par år? Den ska byggas ihop med Nissan, och vill du tjuvtitta så kolla nya Nissan Micra som kommer nästa år.
Pris: 190 600 kr
Motor: 4-cylindrig tvärställd radmotor med sekventiell bränsleinsprutning, 1 998 cc, dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder.
Effekt 172 hk (124 kW) vid 6 250 varv/min, vridmoment 200 Nm vid 5 400 varv/min.
Bränsleförbrukning 8,1 l/100 km
Miljöklass 1
Chassi: Framhjulsdriven.
Framhjulsupphängning med fjäderben och skruvfjädrar. Semiindividuell bakhjulsupphängning med skruvfjädrar, kuggstångsstyrning med servo. Skivbromsar fram och bak, ABS.
Mått och vikter: Längd 378, bredd 164, höjd 142, axelavstånd 247. Tjänstevikt 1 110 kg. Maxlast 375 kg. Bagagevolym 255 liter. Släpvagn ej tillåten.
BETYG +++
Konkurrenter i klassen:
VW Golf GTI 191 800 kr +++
Honda Civic Vti 165 000 kr +++
Alfa 147 2,0 TS 175 900 kr ++++
Seat Leon Sport 20vT 185 400 kr +++
PLUS & MINUS
+ Säkerhet
+ Körglädje
- Pris
- Bagagerum
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!