Riskfylld skolväg för små cyklister
När kan man låta sitt barn cykla själv till skolan? Inte förrän de är 12 år, säger trafikexperterna. Men många barn ger sig ut i trafiken långt tidigare- Föräldrar som vill vänta känner en väldig press, säger Ingela Marklinder, mamma till en tioårig son.
Rebecca Nieznanowski och Tara Nazarbaghi i femman på Bergaskolan tycker inte att cykelvägarna till skolan är så farliga.- Men ibland åker bilarna bara rakt fram i en korsning utan att stanna. Det är lite dåligt, tycker Rebecca Nieznanowski.
Foto: Rolf Hamilton
Ingela Marklinder, mamma till en tioårig son på Bergaskolan i Uppsala, tycker att det vore bättre om skolorna engagerade sig mer i frågan.
- Det är många bilar som kör för fort. Skolan säger att det är upp till föräldrarna att avgöra, eftersom det är vi som har ansvaret för våra barn. Men jag tror att det är fler än jag som tycker att det kan vara problematiskt och som oroar sig.
Hon menar att det är lätt att känna press som förälder när "alla andra" får cykla och att trafiksituationen runt många skolor kan vara både rörig och farlig.
- Samhället måste planera för bättre trafiklösningar där barn rör sig. Många föräldrar har små möjligheter att gå eller cykla med sitt barn när de kommer upp i mellanstadiet. De slutar tidigt och ska sen ta sig till hem eller till kompisar. Trots att de inte är mogna tvingas de ut i trafiken.
Katarina Bokström, vid NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, säger att tumregeln är att barn inte ska cykla själva i trafiken förrän de fyllt 12 år. Men ute på skolorna brukar rekommendationen vara upp till årskurs 4, alltså då barnen är 10-11 år.
- Jag tror inte på regler eftersom alla barn är olika och mognar olika sent. Vi vill ju att barnen ska bli självständiga och kunna ta sig till skolan på egen hand. Framför allt för den egna utvecklingens skull, men också för att det är viktigt att röra på sig, säger Katarina Bokström.
Om man inte tycker att barnet ska cykla ensam kan man i stället hitta på varianter.
- Man kan fundera över hur skolvägen ser ut. Även på gång- och cykelbanor kan det hända olyckor. Man kan cykla tillsammans med sitt barn en god tid innan de får cykla själva. Och komma överens med sitt barn att leda cykeln vid trafikfarliga ställen och vid övergångsställen, säger Katarina Bokström.
- Om ni måste korsa en väg kan ni tillsammans välja den säkraste övergången. Fundera tillsammans på om det finns bättre och sämre vägar att välja.
Gunilla Sörensen, som forskar om människan i transportsystemet med fokus på barn på VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, säger att det finns lite forskning kring barns cykelvägar till skolan.
- Det här med åldersgräns kan tyckas luddigt och svårt. Och skolorna har inget mandat att införa egna regler. Men de kan göra mycket ändå. Läraren kan be om en skriftlig underskrift från de föräldrar som låter sina barn cykla själva på lågstadiet.
Det ger en signal om att frågan tas på allvar. Och i föräldraföreningarna kan man gå på rektor och efterlysa enhetliga skolbeslut med rekommendationer som stöttar de föräldrar som vill vänta.
På vissa platser i landet, exempelvis i Linköping, har skolorna infört "vandrande skolskjuts" med stöd från kommunen. Föräldrar går ihop och delar på hämtning. På så sätt behöver man kanske bara hämta sitt barn en gång i veckan. Det förutsätter dock att alla barn bor i närområdet.
FAKTA
Tumregeln från trafikforskare är att barn inte är mogna att cykla i trafiken förrän de är 12 år.
Flera färdigheter är inte utvecklade förrän i tonåren:
- Man ska se och synas över bilar (vara tillräckligt lång)
- Ha ett utvecklat synfält
- Uppfatta varifrån ljud kommer
- Kunna avgöra hastigheter och avstånd
- Kunna ta en annan persons perspektiv
- Uppfatta, förstå och bedöma olycksrisker
- Ha utvecklad simultankapacitet och utvecklad motorik
- Kunna överblicka en komplicerad trafiksituation
- Förstå trafiksystemet och sin roll i det
Forskning visar att barn upp till tioårsåldern inte kan tränas till "rätt beteende" i svåra trafikmiljöer. De saknar biologiska förutsättningar för att i alla sammanhang visa ett trafiksäkert beteende.
Synen är inte färdigutvecklad förrän i tonåren. Att bedöma bilars hastighet kräver erfarenhet och träning. Barn i lågstadiet har svårt att ställa om blicken från fjärrseende till närseende och har ett snävare synfält än vuxna. Mindre barn begränsas också av att deras hörsel inte är färdigutvecklad och de har svårt att veta varifrån ljud kommer. Små barn kan t ex titta på en bil och springa på en annan som tutar. En av barnens största svårigheter i trafiken är att de är fångna i ett självcentrerat tänkande. De kan därför inte sätta sig in i andra trafikanters tänkande och ta hänsyn till det.
Källa: NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande och VTI, Statens väg-och transportforskningsinstitut.
Tumregeln från trafikforskare är att barn inte är mogna att cykla i trafiken förrän de är 12 år.
Flera färdigheter är inte utvecklade förrän i tonåren:
- Man ska se och synas över bilar (vara tillräckligt lång)
- Ha ett utvecklat synfält
- Uppfatta varifrån ljud kommer
- Kunna avgöra hastigheter och avstånd
- Kunna ta en annan persons perspektiv
- Uppfatta, förstå och bedöma olycksrisker
- Ha utvecklad simultankapacitet och utvecklad motorik
- Kunna överblicka en komplicerad trafiksituation
- Förstå trafiksystemet och sin roll i det
Forskning visar att barn upp till tioårsåldern inte kan tränas till "rätt beteende" i svåra trafikmiljöer. De saknar biologiska förutsättningar för att i alla sammanhang visa ett trafiksäkert beteende.
Synen är inte färdigutvecklad förrän i tonåren. Att bedöma bilars hastighet kräver erfarenhet och träning. Barn i lågstadiet har svårt att ställa om blicken från fjärrseende till närseende och har ett snävare synfält än vuxna. Mindre barn begränsas också av att deras hörsel inte är färdigutvecklad och de har svårt att veta varifrån ljud kommer. Små barn kan t ex titta på en bil och springa på en annan som tutar. En av barnens största svårigheter i trafiken är att de är fångna i ett självcentrerat tänkande. De kan därför inte sätta sig in i andra trafikanters tänkande och ta hänsyn till det.
Källa: NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande och VTI, Statens väg-och transportforskningsinstitut.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!