Värdeminskning, drift, reparationer, skatt och försäkring. Det kostar tusenlappar i månaden om du vill åka bekvämt och relativt säkert i en ny bil. Men du behöver inte äga fordonet själv. Ronny Svensson, som sedan 25 år tillbaka driver Ynnor, ett konsultföretag för företagsbilar och vagnparkslösningar, slår ett slag för tjänstebilen för dem som har möjlighet.
- Skattelagstiftningen gör tjänstebilen extra billig i dag eftersom både basbelopp och räntor är så låga. Även om den skulle kosta tiotusen kronor mer per år jämfört med privatbil ska du inte tveka. Råkar du ut för en olycka med privata bilen har de pengarna snart ätits upp av självrisken och ökade försäkringskostnader, säger han.
Bara bränslet kostar
Arbetsgivaren äger tjänstebilen och står för i princip alla bilkostnader utom privat bränsle. Även skador efter en olycka, alltså, och till och med tvätten i automaten. Du behöver heller inte stå för risken om bilen skulle tappa mer i värde än beräknat. Bara om du själv orsakat mer än normalt slitage, men inte annars.
Man betalar för bilen via skattsedeln när förmånsvärdet läggs till inkomsten. Det kombineras ofta med löneavdrag, något som inte finns med i jämförelsen nedan.
- Laddhybrider är mycket prisvärda i dag, de kommer att dominera tjänstebilsmarknaden inom fem till sju år. En Mitsubishi Outlander Plug-In kostar ungefär en tusenlapp i månaden efter skatt som förmånsbil. Miljöbilssubventionerna sänker förmånsvärdet och inköpspriset, säger Ronny Svensson.
Köper du bil själv är nybilsgarantin en trygghet. Halvförsäkring räcker tack vare vagnskadegarantin och du kan sälja bilen när du vill. Men först ska du köpa den till rätt pris och hålla uppe andrahandsvärdet hyfsat. Gör du det, kan du komma lite billigare undan.
Privatleasing då? Det är stort i USA men en relativt ny företeelse i Sverige. Du hyr bilen till en fast månadskostnad av en bilfirma eller ett leasingföretag. Du är bunden av kontraktet som löper på två-tre år, sedan kan du byta till ny bil.
Du slipper kontantinsats och ofta är försäkring och service inbakat i hyran. Men månadskostnaden går inte dra av, till skillnad mot en låneränta, och när du lämnar tillbaka bilen kan restvärdet justeras. Då kan du bli fakturerad mellanskillnaden.
Uthyrarnas villkor är olika, så var vaksam. För medan tjänstebilsmarknaden är väl reglerad saknas klara riktlinjer för privatleasing. Ronny Svensson avråder:
- Problem har dykt upp och de lär bli fler. Läs villkoren väldigt noga. Det låter enkelt och tryggt men det kan bli dyrt om du till exempel kör fler mil eller bilen är sämre skick än avtalat när du lämnar tillbaka den. En man fick nyligen betala 85|000 kronor extra när leasingperioden var över, säger Ronny Svensson.
Rekordbilligt med tjänstebil
När en ny bil är ett måste, blir frågan vad som är bästa valet. Tjänstebilar är rekordbilliga just nu samtidigt som privatleasing lockar allt fler.
Tjänstebilar är billiga just nu, eftersom både basbelopp och räntor är så låga.
Foto: Shutterstock.com
Förutsättningar
Bilen ägs/körs i tre år, 4|500 mil. 18,50 kronor per mil i ersättning vid tjänstekörning.
Äga själv: Räntekostnad 4,55 procent, värdeminskning, skatt, försäkring, sommar- o vinterhjul, service och reparation. Prutar du tio procent på nybilspriset sjunker månadskostnaden med 180 kronor för Fiestan och 300 kronor för BMW och V60.
Tjänstebil: Nettokostnad med 50 procent marginalskatt för att använda bilen privat. Eventuellt löneavdrag inte inräknat.
Privatleasing: Kostnad för bilhyra i 36 månader.
Källa: Ynnor, samt leasingföretagens hemsidor.
Så mycket kostar nybilen (kr/mån)
Ford Fiesta 1,0 Ecoboost 100hk
Äga själv, tjänstebil, privatleasing
Ingen tjänstekörning: 3|400, 1|170, 3|000
500 mil per år tjänstekörning: 2|870, 1|030, 2|420
BMW 218i Advantage
Äga själv, tjänstebil, privatleasing
Ingen tjänstekörning: 4|970, 1|500, 4|100
500 mil per år tjänstekörning: 4|460, 1|480, 3|600
Volvo V60 D2 your kinetic
Äga själv, tjänstebil, privatleasing
Ingen tjänstekörning: 5|060, 1|720, 4|200
500 mil per år tjänstekörning: 4|490, 1|660, 3|620
Källa: Ynnor, samt leasingföretagens hemsidor.