Rekordår för att hyra bil

Hyrbilsföretag i Uppsala slog rekord förra året, och nu är ytterligare en uthyrare på väg hit. Samtidigt består nybilsförsäljningen, som även den gick bättre än någonsin 2016, till allt större del av privatleasing. Vill vi inte längre köpa bil?

Foto: Staffan Claesson

Motor2017-02-14 07:16

Några som märkt av en ökad efterfrågan på hyrbilar är franchiseföretaget Rent-A-Wreck, som fanns i Uppsala mellan år 2007 och 2015 och nu är på väg tillbaka. Deras koncept är att hyra ut billigare, begagnade bilar och efter att den årliga omsättningen i Sverige ökat med över 10 miljoner kronor de senaste tre åren gör de bedömningen att det finns utrymme att expandera. Dagens 27 uthyrningsställen ska bli 100 stycken.

– Vi fyller tjugofem år som kedja och detta blir ett sätt att fira, säger Tom Weum som är vd för Rent-A-Wreck i Skandinavien.

Etableringen börjar på de större orterna och innan sommaren är målet att ha öppnat i Uppsala, berättar han.

– Målet är att bli rikstäckande, och Uppsala är en central och stor stad där vi vet att det finns en bra marknad. Vi jobbar också med intressenter för att öppna på Arlanda.

Den accelererande efterfrågan tror de hos Rent-A-Wreck beror mer på att fler hör talas om företaget än att behoven har förändrats.

– Traditionellt är en hyrbil en ny bil i folks ögon, men när de upptäcker att vi finns är det många som föredrar begagnat eftersom det är billigare. När vi startade var den typiske kunden en semesterfirare som skulle köra till stugan eller fjällen, men nu är det personer ur alla möjliga grupper som hyr.

Men de kommer inte till en stillsam marknad. Det finns redan flera tunga, etablerade aktörer. En av de stora är Herz, som förra året slog rekord i uthyrning både i Sverige och lokalt i Uppsala. Deras största inkomst är försäkringsbolag vars kunder får en hyrbil medan kundens egen repareras, men även privatpersoner är en växande kundgrupp, berättar David Modin som är chef för Hertz i Uppsala.

– Ett segment som ökar kraftigt är de som tycker det är dyrt och svårt med parkeringsplats och som hyr bil när de behöver i stället, säger han.

Både uthyrningen per timme via bilpoolen Sunfleet och den som går över betydligt längre tid går bra just nu. Mellan år 2015 och 2016 ökade omsättningen med 21 procent. Särskilt på sommaren märks en skillnad.

– Förr var det helt dött då. Att man hyr en lång period, kanske en hel månad, för att åka bort har blivit mycket vanligare.

En grupp som Hertz marknadsför sig mot, och som har rabatt på priset, är studenter.

– De är flitiga kunder på helgerna, för att åka hem till föräldrarna eller åka iväg med sitt gäng, säger David Modin.

Det var inte bara uthyrarna som slog rekord förra året, utan även nybilsförsäljningen i Sverige. Drygt 372 000 nya personbilar registrerades, en ökning med 7,9 procent från året innan. Så hur kan både hyrbilismen och nybilsköpen slå rekord samtidigt? En del av förklaringen ligger i att det finns gynnsamma förhållanden överlag i Sverige, med en växande befolkning, låg arbetslöshet och låg ränta.

– Allt fler kan tänka att det skulle vara bra med en bil till eller att skaffa sin första, säger Johan Holmqvist som är bilhandelsansvarig på Motorbranschens riksförbund.

En intressant trend är dock att allt fler väljer att leasa sin bil i stället för att köpa den. När man leasar en bil är man, till skillnad från med en hyrbil, registrerad ägare och står för exempelvis försäkrings- och reparationskostnader. Man betalar en månadsavgift men däremot inget när man lämnar tillbaka den om den är i okej skick. Skiljer man ut de privatleasade nybilarna ur hela försäljningen stod den för 29 procent under 2016, en ökning med 12 procentenheter i förhållande till året innan.

– Folk blir allt mer vana att skaffa saker till en månadsavgift, säger Johan Holmqvist.

Privatleasingen spred sig sakta i början, men tog en väldig fart allteftersom fler märken och modeller blev tillgängliga så att alternativet kom att beröra fler.

– Man kan tänka sig att en ny grupp nu kan känna att det är klokt att skaffa en bil, när man ser precis vad den kostar i månaden, säger Johan Holmqvist.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!