Reglerna som gäller i kaoset

Vinterförhållanden kan bli så svåra att det inte går att ta sig fram med bil. Det här är vad du får och inte får göra när trafiksystemet går i baklås.

Foto: Sandra Kemppainen/Shutterstock.com

Motor2013-01-05 12:06

Varje år händer det, ett vinterväder som slår ut trafiken. Folk lämnar sina bilar och börjar vandra hemåt eller mot alternativa transporter. Andra sitter kvar, fryser och väntar.
Men frågan är vad man egentligen får göra som bilist när det blir vinterkaos?
– Man får egentligen inte bara lämna bilen och gå sin väg, men ibland har man inget val. Man kan ju inte sitta kvar och frysa ihjäl, säger Bengt Svensson, trafikansvarig på Rikspolisstyrelsen.
– Måste man överge sin bil ska man däremot göra sitt bästa för att den inte står farligt eller är i vägen. Kör hellre ner bilen i dikeskanten än lämna den så att den sticker ut på vägbanan. Förutom att det är farligt kan det hindra räddningsfordon att ta sig fram.

Om man lämnar sitt fordon är man också ansvarig för att det kommer bort så snart som möjligt. Anmäl till räddningstjänsten eller återvänd själv när det är möjligt att köra igen.
På motorväg är det knepigare. Där får man enligt lag inte ens gå.
– Men nöden har som bekant ingen lag, i vissa situationer måste man kanske lämna bilen. Men uppstår långa köer och vinterkaos på en motorväg så är ofta räddningsinsatser snabbt i gång, säger Lennart Helsing på Trafikverket.
Det är heller inte givet att man ska sitta kvar i bilen. I en kö är det oftast ingen fara, men om man kör fast och bilen står på vägbanan finns risk att man bli påkörd bakifrån. Då kan det vara direkt livsfarligt att stanna kvar i bilen.

Vad man dock aldrig får göra på en motorväg ens under de mest extrema förhållanden – om inte polisen är på plats och dirigerar – är att använda de så kallade driftvändplatserna för att komma över på motsatt vägbana och därmed byta färdriktning.
– Även om trafiken står stilla på din sida av vägen kan det komma bilar i över 110 kilometer i timmen på andra sidan. Du utsätter dig själv och andra för livsfara, säger Helsing.

Svensson och Helsing menar att våra moderna bilar är bedrägliga på vintern med sin bekvämlighet och värme. De lovar trygg och varm resa, utan att kunna hålla det.
– Hamnar man mitt i en snöstorm där andra kört fast så spelar det ingen roll hur bra bil du har, du kan bli stående ändå. Det gäller att vara förberedd för det helt enkelt, menar Helsing.
– Jag skulle skjutsa min son till träningen häromdagen när det var tio minusgrader. Han kom ut till bilen i kortbyxor och jacka. Vi skulle ju bara åka en mil och bilen var varm. Han fick gå in och klä på sig ordentligt. Tänk om vi skulle köra fast eller hamna mitt i trafikkaos och bli sittande i timmar? Man kommer långt bara genom att vara mentalt förberedd.

Tips

Var förberedd.

Ta vädervarningar på allvar. Ge dig inte ut med bilen om du inte måste när det varnas för snöstorm eller blixthalka.

Se till att bilen är vältankad även om du bara åker korta sträckor. Fastnar du i svåra köer i vinterkaos kan du bli sittande i timmar. Då behövs drivmedel för att kunna ha bilen i gång och hålla värmen.

Håll till höger om det uppstår köer. Räddningsfordon försöker alltid hålla vänster. Undvik att täppa till luckor och hål i köerna för att försöka komma fram fortare.

Håll till vänster om du ligger i ytterfilen på en dubbelfilig väg.

Ha en väska med varma kläder och skor i bagaget under vintern. Förvara gärna även någon form av mat, kanske några powerbars, med kläderna.

Fyll en plastflaska eller burk med sand. Bra att ha om man kör fast. Att lägga golvmattorna bakom eller framför hjulen kan också vara ett trick för att komma loss.

Se till att du har en snöskyffel i bilen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!